Loading

Beskorisnost dodataka prehrani

Desetljeće dugo opservacijsko istraživanje koje je obuhvatilo više od 30.000 ljudi otkriva da određeni vitamini i minerali mogu pomoći produžiti život i spriječiti umiranje od kardiovaskularnih bolesti – ali samo ako korisne hranjive tvari dobijete iz hrane, a ne iz dodataka prehrani.

Rezultati studije objavljeni ovog tjedna u časopisu Annals of Internal Medicine još je jedna potvrda da uzimanje dodatnih vitamina i minerala – bilo pojedinačno ili u multivitaminima – ne pruža nikakvu vidljivu korist u smislu smanjenja opće smrtnosti, smrti od kardiovaskularnih bolesti ili raka.

Jednostavno rečeno, dodaci prehrani ne mogu zamijeniti konzumaciju zdrave prehrane, iako ove činjenice vjerojatno neće oduševiti masivnu industriju dodataka, koja na njima zarađuje oko 30 milijardi dolara godišnje.

Štoviše, studija nije samo utvrdila da dodaci prehrani nemaju dokazani učinak, nego je otkrila i njihove potencijalne štetne učinke. Primjerice dodavanje visokih doza kalcija (1000 mg ili više dnevno) iz dodataka prehrani – ali ne iz hrane – povezano je s većim rizikom smrtnosti od raka.
Isto tako, ljudi koji uzimaju dodatke vitamina D koji uopće nisu imali nedostatak ovog vitamina mogu imati veći rizik od smrtnosti od svih uzroka, pa i smrti od raka.
Iz ove recentne studije nije posve jasno zašto su isti vitamini i minerali imali različite učinke ovisno o tome jesu li uneseni žvakanjem salate ili ste ih progutali u čvrsto upakiranoj kapsuli. No, to je vjerojatno zbog činjenice da su naša tijela evolucijski programirana tako da najbolje apsorbiraju i koriste mikronutrijente na razinama i omjerima koji se nalaze u hrani.
Ljudi konzumiraju hranu i hranjive tvari koje su u visokoj korelaciji. Složene interakcije među hranjivim tvarima vjerojatno će imati važniju ulogu u određivanju zdravstvenih ishoda nego pojedinačne hranjive tvari.

Mega doze kalcija napadaju crijeva i bubrege
Uzmite primjer kalcija. Ranija istraživanja pokazala su da redovite mega-doze kalcija iz prehrane, možda od kasnih noćnih sladoleda, mogu uzrokovati oštećenje/poremećaj funkcije crijeva u odnosu na količinu minerala koje apsorbira što dovodi do veće razine kalcija u mokraći (više i manje razine kalcija koja cirkulira u tijelu). Zapravo, vrlo je teško, ako ne i nemoguće, dobiti previše kalcija iz hrane. S druge strane, redovito gutanje mnogo kalcija u moćnoj tableti, čini se, nema isti učinak na apsorpciju crijeva, što dovodi do povećane razine cirkulirajućeg kalcija i potencijalne štete kao što je konstipacija i povećan rizik od stvaranja bubrežnih kamenaca.
Ipak, više od polovice odraslih u SAD-u kažu da koriste dodatke prehrani. Deset posto svakodnevno koristi četiri ili više dodataka, što je zapravo golema potrošnja, zbog čega je vrlo važno razumjeti prednosti i rizike koji oni predstavljaju.
Da bi dali konkretne savjete, autori nove studije promatrali su podatke iz masovnog istraživanja (National Health and Nutrition Examination Survey) provedenog između 1999. i 2010. na 30.899 ljudi.
Više od 27.000 sudionika dalo je informacije o dodacima koje su uzimali, kao i popis hrane koju su nedavno konzumirali. Istraživanje je također uključivalo demografske i druge zdravstvene podatke, uključujući i to jesu li pušači, piju li alkohol, vježbaju li redovito i imaju li neke druge bolesti kao što su rak ili dijabetes.
Autori studije zatim su povezali medicinske podatke o smrti sa sudionicima tijekom razdoblja istraživanja. Studija je obuhvatila smrt 3613 sudionika.
Kao i u općoj populaciji, pokazalo se da nešto više od polovice sudionika istraživanja izjavilo da je uzimalo dodatke prehrani. Gotovo 40 posto uzimalo je multivitamine, dok su najčešće korišteni pojedinačni dodaci bili vitamini C, D i E, kao i kalcij i magnezij.
Na temelju izvješća o dodacima prehrani i hrani svakog sudionika, istraživači su procijenili koliko je svaki od sudionika uzimao mikronutrijenata svaki dan. Uspoređujući izvore vitamina bilo da su hrana ili dodaci, bilježili su je li unos bio ispod preporučene razine, na razini ili se radilo o prekomjernom unosu.

Viša razina prihoda i zdraviji način života
Na prvi pogled činilo se da oni koji su uzimali dodatke prehrani postupaju ispravno jer se pokazao smanjen rizik od smrtnosti od svih uzroka tijekom istraživanja. No, taj je dojam nestao kada su istraživači analizirali demografske i zdravstvene podatke.
“Naši rezultati i rezultati drugih studija ukazuju na to da korisnici dodataka prehrani imaju višu razinu obrazovanja i prihoda te zdraviji način života (npr. bolju prehranu, višu razinu tjelesne aktivnosti, ne puše i ne piju alkohol i imaju zdravu težinu) od onih koji ne koriste dodatke.
No, očigledna povezanost između upotrebe dodataka i niže smrtnosti može djelovati zbunjujuće zbog višeg socioekonomskog statusa i faktora zdravog načina života koji također utječu na smanjenje smrtnosti”, ističu autori.
Kada su istraživači otkrili različite učinke pojedinih mikronutrijenata, otkrili su da je adekvatan unos vitamina K i magnezija povezan s nižim rizikom od smrtnosti od svih uzroka.
Također, vitamin A, vitamin K, cink i bakar bili su povezani s nižim rizikom od smrti od kardiovaskularnih bolesti. No, te su koristi bile ograničene na unos samo iz hrane – ne i dodataka.
No, prije nego što bilo koji čitatelj dođe u iskušenje da pokuša obogatiti svoju prehranu s hranom koja je puna tih specifičnih vitamina i minerala, autori dodaju riječ – oprez.
Kao što je ranije spomenuto, sumnjaju da interakcije i omjeri hranjivih tvari igraju važnu ulogu u zdravstvenim učincima.
“Stoga, naša otkrića o pojedinim hranjivim tvarima treba smatrati istraživačkim i tumačiti s oprezom”, zaključuju oni.
Studija također ima nekoliko ograničenja, uključujući oslanjanje na to da ljudi iskreno prijavljuju i pamte hranu koju jedu. Također, radi se o opservacijskoj studiji koja može samo odabrati korelacije, a ne i dokazati da hranjive tvari uzrokuju bilo kakve uočene štete ili koristi.
Istraživači, kao i uvijek, pozivaju na daljnja istraživanja neslućene popularnosti upotrebe dodataka prehrani. Ali ipak iz dosadašnjih podataka zaključuju “iako adekvatan unos hranjivih tvari iz hrane može pridonijeti smanjenom riziku od smrti, višak unosa iz dodataka može povećati smrtnost,” ističu autori studije.

Devet stvari koje treba znati prije kupnje

1. Najprije odgovorite sami na pitanje zašto vam zapravo treba dodatak!
2. Budite oprezni s određenim vrstama tableta. Utvrđeno je da nekoliko dodataka za mršavljenje zapravo sadrži lijek sličan amfetaminu koji se zove sibutramin, a koji je zabranjen u SAD-u, Aziji i Europi.
3. Nemojte miješati ove dodatke i kupujte selektivno. Veliki lanci ljekarni, biljnih ljekarni i prodavaonice kao što su GNC ili Vitamin shopovi ne djeluju dovoljno brzo u povlačenju sumnjivih dodataka.
4. Ne štedite novac. Analiza sa Sveučilišta u Minnesoti pokazala je da je za šest vrsta biljnih proizvoda, koji spadaju među skuplje dodatke, više odgovaralo preporučenoj dozi koja je u skladu s utvrđenim standardima.
5. Izbjegavajte dodatke proizvedene u Kini. Nedostatak regulacije i loše proizvodne prakse u Kini znače da će njihova roba vjerojatno biti kontaminirana tvarima poput olova.
6. Provjerite je li USP (unique selling proposition/ jedinstvena prodajna ponuda) potvrđena. To znači da je neprofitna američka farmakopeja potvrdila da proizvod sadrži sastojke na deklaraciji u navedenim količinama i da ne sadrži neprihvatljive razine kontaminata.
7. Provjerite podatke na uglednim web-lokacijama. Možete pročitati podatke iz Nacionalnog instituta za zdravstvo Ured za dijetetske proizvode da biste dobili sve informacije koje su vam potrebne – od preporučene dnevne količine (RDA) do najnovijih zdravstvenih prednosti određenog dodatka. Također je dobro pročitati upozorenja FDA prije nego se uputite u trgovinu.
8. Zatražite savjet stručnjaka. Naime, vaš liječnik i ljekarnik može vas upozoriti na eventualne neželjene događaje ili interakcije lijekova, a vaš liječnik može vas savjetovati o tome koji su dodaci sigurni i učinkoviti.
9. Preskočite sumnjive sastojke, od kojih su ova četiri povezana s ozbiljnim nuspojavama i nisu vrijedne rizika.
Kava (prijavljeno je da uzrokuje oštećenje jetre), gorka naranča (sadrži kemikaliju sindefrin, koji je povezan sa srčanim i moždanim udarom kod zdravih ljudi kada se uzimaju sami ili u kombinaciji s kofeinom), kontaminirani L-triptofan (povezan je s neurotoksičnim reakcijama), krom (kada se prekomjerno koristi povezuje se s anemijom i sa zatajenjem bubrega).

Izvor

Dobre Kalorije