Loading

Bolesti brzog načina života

Važnu ulogu u probavi čine prehrambena vlakna koja apsorbiraju vodu te tako povećavaju volumen stolice, omogućujući bržu eliminaciju otpada i toksina iz tijela.

Današnji tempo života obilježen je prekomjernim stresom koji nastaje kao posljedica čestog osjećaja tjeskobe, nedostatka vremena, pritiska koji stvaraju brojne obveze te sve veća ovisnosti o upotrebi tehničkih sredstava.

Kao posljedica takvog načina života, neredovitog uzimanja obroka, konzumacije jednolične, preobilne i prekalorične prehrane, premalo kretanja i tjelesne aktivnosti, javljaju se brojni poremećaji, poput prekratkog spavanja, pretilosti te brojnih probavnih tegoba koje su postale učestale u životu savremenog čovjeka.

Probavni sistem je najsloženiji sistem ljudskog organizma. To je sistem organa i žlijezda koje imaju zadaću razgraditi hranu i pretvoriti je u hranjive tvari koje odlaze u krvotok i opskrbljuju tijelo energijom, dok se otpadne tvari izlučuju iz organizma.

Probava započinje u ustima. Zubima, uz pomoć enzima iz sline, usitnjavamo komade hrane koja zatim ide u jednjak koji uzastopnim stezanjem mišića tjera hranu prema želucu.

Sindrom iritabilnog crijeva

Stijenke želuca proizvode probavne sokove koji razgrađuju hranu na još manje dijelove. Prolaskom kroz dvanaesnik hrana ulazi u tanko crijevo. Žučni mjehur sadrži žuč, tekućinu koju proizvodi jetra, a koja pomaže u probavljanju masti.

Probavni sokovi koji se oslobađaju iz gušterače sudjeluju u razgradnji ugljikohidrata i bjelančevina. Iz tankog crijeva hranjive tvari ulaze u krvotok, do stanica gdje se iskorištavaju za energiju i druge procese. U debelom crijevu se reapsorbiraju mineralne tvari i voda, a bakterijska fermentacija oblikuje stolicu. Izbacivanjem stolice iz probavnog trakta završava proces probave.

Veliki problemi probave su opstipacija, sindrom iritabilnog crijeva uz nadutost. Neredovito pražnjenje crijeva dovodi do različitih poremećaja kao što su debljina, dijabetes, upalne bolesti crijeva, pa čak i karcinom.

Enzime treba nadoknađivati

Za zdravlje probavnog sistema važni su vitamini i drugi nutrijenti, enzimi i prehrambena vlakna. Konzumirajući hranu koja ima malu nutritivnu vrijednost te sadrži niski udio bioaktivnih komponenti, može doći do pothranjenosti i slabljenja imunološkog sistema.

Nedostatak enzima dovodi do probavnih smetnji jer se hrana ne može u potpunosti probaviti. Ljudsko tijelo proizvodi vlastite enzime, međutim ponekad ih je potrebno nadopunjavati konzumacijom prirodnih izvora enzima ili dodataka prehrani.

Važnu ulogu u probavi čine prehrambena vlakna, koja apsorbiraju vodu te tako povećavaju volumen stolice, omogućujući bržu eliminaciju otpada i toksina iz tijela.

Na tržištu postoje različiti dodaci prehrani koji pomažu da probavni sistem održite zdravim. Prilikom izbora treba voditi računa o tome da proizvod nudi što cjelovitije rješenje te da su zastupljeni svi oni elementi koji su važni za zdravlje probavnog sustava.

Vlakna, enzimi i vitamini su najpoželjniji gosti našeg probavnog sistema.

 

Integralne žitarice, riža, voće

Nadutost je neugodna pojava popraćena grčevima i osjećajem težine, koja nastaje kao posljedica povećane količine plinova u probavnom sistemu. Preporuka je da se u sprječavanju i ublažavanju problema nadutosti konzumiraju namirnice poput integralnih žitarica, riže, voća i povrća jer sadrže značajne udjele prehrambenih vlakana i vode te navedene namirnice konzumirajte dok se ne postigne regulirana stolica na dulji rok.

Dodatno ublažavanje nadustosti može se postići kombiniranjem obroka. Preporuka je da se uz mesne obroke ne konzumiraju namirnice bogate ugljikohidratima (krumpir, riža ili tijesto), nego samo kuhano i svježe povrće. Osjećaj težine i nadutosti može se smanjiti ili prevenirati redovitom konzumacijom bijelog luka, ananasa, grejpfruta, kivija, šljiva, bobičastog voća, čaja od komorača ili mente, te raznih sjemenki.

Preporučuje se i unos jogurta i proizvoda koji sadrže probiotike, odnosno “dobre” bakterije. Preporučuje se izbjegavati slanu, masnu i prženu hranu, te slatko i gazirana pića koja sadrže značajnu količinu ugljikohidrata, te plinove poput CO2, koji se koristi za gaziranje pića.

Iako su prokulica, repa, kupus, grah, leća, cvjetača i brokula na popisu povrća koje najviše uzrokuje nadutost, to ne znači da biste ih sasvim trebali izbaciti iz prehrane, trebate smanjiti njihov unos i kombinirati ih s onima koje vam ne izazivaju taj neugodni osjećaj.

Sirovo povrće, iako sadrži više hranjivih sastojaka, brže ćete probaviti ako ga skuhate i time izbjeći tegobe.


Prof. dr. sc. Verica Dragović Uzelac za Slobodna Dalmacija

Dobre Kalorije
Right Menu Icon