Loading

Čokoladno obećanje koje se ostvaruje

 

Sve više se ispituju zdravstvene dobrobiti čokolade i rade se mnoga istraživanja o toj temi. Prvenstveno je u fokusu tamna čokolada, jer sadrži veću koncentraciju kakaa nego mliječna čokolada, a time i mnoge antioksidanse i polifenole.

Iako je svjež kakao najnutritivnija namirnica iz ovog reda, ipak se on ne konzumira kao takav nego u vidu napitka ili čokolade (u tom obliku se vrše i istraživanja). I dalje je rezultat vrlo pozitivan i ukazuje na to da su nutrijenti koji ostaju nakon obrade kakaoa u čokoladu vrlo bitni.

Cilj je naći čokoladu koja je najzdravija, a da je i dalje dovoljno ukusna.

Idealno bi bilo da se konzumira svjež kakao (zrno kakaoa). U praksi, tražimo čokoladu koja ima što veći udio kakaoa, a što manje šećera, što bi značilo da tražimo što tamniju čokoladu. Međutim, kakao ima gorak ukus pa su takve čokolade gorke (flavonoli daju gorčinu, pa ih proizvođači često uklanjaju, iako su baš oni odgovorni za veliki dio koristi od čokolade). Zbog te gorčine mnogim čokoladama se dodaje šećer tako da bi se napravio balans između njihove koristi i privlačnosti za konzumiranje.

Mliječna čokolada nije dobar izbor, jer sadrži pasterizirano mlijeko i velike količine šećera. Bijela čokolada također sadrži mnogo šećera i nema fitonutrijenata, zbog čega ni ona nije dobar izbor. Tamna čokolada sa što većim procentom kakaoa koji možete podnijeti je najbolji izbor.

Kakaovac (eng. Cacao) je biljka, malo drvo iz vrste Theobroma, koja se uzgaja zbog njenog sjemena, poznatog kao zrna kakaoa. Termin “čokolada” se odnosi na čvrstu formu ili slatkiš napravljen od kakaovog zrna (obično pečenog). Ako zrno nije pečeno onda se radi o “prijesnoj čokoladi”, koja je također zaslađena.

Prah kakaoa (eng. Cocoa), s druge strane, se odnosi na prah napravljen od pečenog, oljuštenog i samljevenog kakaovog zrna, iz kojeg je uklonjen najveći dio masnoće. Bitno je znati značenje ovih pojmova, da ne bismo bili u zabludi da jedemo zdravo ako konzumiramo tipične čokoladne poslastice.

Međutim, pojedine vrste čokolade, kao i kakao prah i zrno kakaoa se smatraju superhranom, koja spada u red najboljih protivupalnih i antioksidativnih supstanci koje su poznate čovjeku.

Općenito, bolje je češće konzumirati manje količine čokolade da bi se u krvi postigla relativno stalna koncentracija u toku dana. Prema dr. Golomb studije pokazuju da manje doze u toku dana (2 do 3 puta na dan) imaju koristan učinak, sve dok se ne pretjera s količinom i dok se uzima kvalitetna čokolada.

Istraživači koji su učestvovali u 247th National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS) tvrde da je ostalo nerazjašnjeno zašto je tamna čokolada tako zdrava. Iako se zna da je prah kakaoa bogat antioksidansima, uključujući katehin i epikatehin, sa  malom količinom vlakana, znalo se da se te molecule slabo apsorbiraju iz crijeva zbog njihove velike mase.
Međutim, nova studija je otkrila da bakterije našeg probavnog sistema razgrađuju komponente tamne čokolade pretvarajući ih u prtivupalne komponente. Posebno mikrobi kao što su bifidobacterium i lactoacidus vole čokoladu.

Studija, koja je uključivala tri kakaova praha testirana u probavnom sistemu, bi mogla objasniti zašto je čokolada tako dobra za zdravlje. Vodeći istraživač studije je objasno: “U studiji smo našli da su vlakna fermentirana u manje molekule koje se mogu apsorbovati. Ti manji polimeri imaju protivupalno djelovanje…kada tijelo apsorbuje te komponente smanjuje se upala tkiva kardiovaskularnog sistema i time se smanjuje rizik od nastanka infarkta.” .

Isti istraživači su otkrili da uzimanje praha kakaoa sa prebioticima može biti način da se jako poboljša apsorpcijae polifenola. Prebiotici su karbohidrati koje naše tijelo ne može apsorbovati, ali dobre bakterije u našoj probavi mogu. Nepreprađena, cjelovita hrana, kao što su bijeli i crveni luk, spadaju u najbolje prebiotike, tako da se u pravilnoj ishrani može naći mnogo prebiotika. Također, interesantno je da istraživači sugeriraju da uzimanje tamne čokolade sa voćem bogatim antioksidansima, kao što je grejpfrut ili acai bobice, poboljšava njen zdravstveni potencijal. Rađeno je sedam meta-studija o temi povezanosti konzumacije čokolade i određenih kardiometaboličkih poremećaja, kao što su koronarna bolest, infarkt, dijabetes i metabolički sindrom. S tim poremećajima su udruženi problemi hipertenzije, povišene glukoze na tašte i povišenih triglicerida, visok holesterol i abdominalni tip gojaznosti. Istraživači su našli da su kvalitetne čokolade, u stvari, smanjuju rizik od sličnih poremećaja.

Velika potrošnje kvalitetne čokolade je povezana sa smanjenjem kardiovaskularnih oboljenja za 37 %, a rizik od moždanog udara je smanjen za 29 % u odnosu na one koji je malo konzumiraju. Drugo istraživanje je pokazalo da antioksidansi i protivupalne komponente čokolade mogu znatno sniziti rizik od srčanog i moždanog udara.

  • Male količine tamne čokolade mogu smanjiti rizik o nastanka srčanog udara zato što, kao aspirin, čokolada ima biohemijski efekat koji smanjuje nakupljanje trombocita, koje uzrokuje stvaranje tromba.
  • Specijalno formuliran prah od svježeg kakaoa je potencijalni nutrijent za prevenciju kardiovaskulanih poremećaja u dijabetesu. Kada je napitak od ovog specijalnog kakao-praha dat dijabetičarima da ga piju mjesec dana, njihove krvne žile su vraćene u normalno stanje nakon što su bile teško oštećene.
  • Istraživači su također otkrili da sastojak tamne čokolade, koji se zove epicatehin (spada u flavonoide), može zaštititi mozak nakon moždanog udara povećanjem signala koji štite nervne ćelije od udara.

Drugi način na koji čokolada pozitivno utiče na kardiovaskularni sistem je taj što potpomaže metabolizam dušikovog oksida, kako opisuje Ori Hofmekler. Dušikov oksid štiti srce time što širi krvne žile i time snižava krvni pritisak.

Međutim, dušikov oksid stvara toksične metabolite, koje tijelo mora neutralizirati. Polifenoli iz čokolade štite tijelo od tih metabolita i pomažu mu u borbi protiv smanjenja proizvodnje dušikovog oksida u starosti.

Dokazi da je čokolada toliko dobra za zdravlje srca su tako jaki da je započeta trogodišnja studija o ovoj temi koju sprovodi  National Heart, Lung and Blood Institute u saradnji sa proizvođačem slatkiša Mars, inc. Ispitanici uzimaju kakaove flavonole u obliku tableta, što i nije baš najpopularniji način uzimanja čokolade. To će biti prva velika studija ove vrste (koja uključuje 18 000 ljudi) da bi se istražila potencijalna uloga kakaovih flavonola u velikim dozama, a bez dodanih šećera i masnoća iz čokolade.

Neće samo srce imati koristi od uzimanja kakaoa. Mnoge rađene studije su pokazale da je on povezan sa preko četrdeset drugih dobrobiti za naš organizam.  Razlog je taj što su antioksidansi (polifenoli) iz čokolade jako vrijedne supstance, koje imaju sposobnost da zaustave djelovanje štetnih slobodnih radikala.

Čokolada također sadrži druge potentne biljne hemikalije, kao što su anandamidi, koji su neurotransmiteri u mozgu koji privremeno blokiraju osjećaj boli i anksioznosti. Kofein i teobromin u čokoladi proizvode više nivoe energije i mentalne spremnosti. Vjerovatno postoje još mnoge komponente čokolade čija zdravstvena uloga još nije ni otkrivena.
Slobodni prijevod sa: http://www.mercola.com/

Dobre Kalorije