Loading

Dobre i loše kalorije

 Ako ste mislili da su kalorije vaš neprijatelj – varate se! Postoje „dobre“ i „loše“ kalorije. Pretpostavljate da su samo loše kalorije one koje su neprijatelji našeg zdravlja.

Energija se nalazi u hrani, i to u makronutrijentima (bjelančevinama, ugljikohidratima i masnoćama). Ovi nutrijenti mogu biti metabolizirani do jedinica koje naše ćelije mogu iskoristiti. U potpunosti metabolizirani ugljikohidrati i proteini nose po 4 kilokalorije po gramu energije, dok masnoće nose 9 kilokalorija po gramu. Alkohol nosi 7 kilokalorija po gramu, a izdvojen je kao poseban nutrijent, jer ima drugačiji metabolizam od mikro i makronutrijenata. Energija koju uzimamo je rezultat konzumiranja navedenih namirnica.

Može se reći da su dobre kalorije uglavnom one koje se prirodno nalaze u cjelovitim namirnicama, a loše se većinom dodaju prilikom procesiranja hrane. Industrijski obrađena i pakovana hrana obično sadrži jako puno loših kalorija, koje su često skrivene i predstavljene kao korisne. Na primjer, gotovo svi  voćni jogurti na tržištu prodaju se pod krilaticom da su dobri za zdravlje, a tačno je upravo suprotno; puni su raznih aditiva koji im daju slatkoću, punoću okusa, boju, miris, a i zaslađeni su da bi bili ukusniji i privlačniji. Slično je sa mnogim dijetalnim proizvodima.

 

Pojednostavljeno rečeno, dobre i loše kalorije možemo svrtati na sljedeći način:

Dobre kalorije Loše kalorije
Ugljikohidrati
  • Integralne žitarice
  • Povrće i voće
  • Pojedini mliječni proizvodi
  • Korjenasto povrće
  • Mahunarke
  • Neintegralne žitarice (bijelo brašno, peciva, tjestenine itd.)
  • Slatkiši
  • Kolači
  • Zaslađene pahuljice i jogurti
  • Voćni sokovi sa dodatkom šećera
  • Gazirana pića
Proteini
  • Meso
  • Riba
  • Jaja
  • Djelomično mliječni proizvodi
  • Mahunarke
  • Biloški manje vrijedni proteini se nalaze u namirnicama biljnog porijekla, a kompletni proteini su samo u namirnicama životinjskog porijekal
Masnoće
  • Kvalitetna ulja
  • Jaja
  • Maslac
  • Masna riba i morski plodovi
  • Orašasti plodovi

 

  • Margarin
  • Pržena hrana
  • Grickalice, čipsovi, slatkiši sa hidrogeniziranim biljnim masnoćama
  • Zasićene (djelomično) i transmasti u visokoprocesiranoj hrani

 

Na kraju možemo reći da se kalorija ne treba bojati, bitno je samo naraviti dobar izbor!

Piše: dr. Safija Softić-Namas

Dobre Kalorije
Right Menu Icon