Loading

Dosađuju vam s vlaknima?

 

Vlakna su ugljikohidrati koje naš organizam ne može razgraditi i iskoristiti. Izbacuje ih u istom obliku u kojem su uzeta i ne daju nam energiju. Zašto nam onda stalno dosađuju savjetima da jedemo hranu bogatu vlaknima?

Razlozi zbog kojih bi trebali jesti hranu s mnogo vlakana su sljedeći:

  • Namirnice bogate vlaknima su obično siromašne mastima i energijom
  • To su namirnice koje bolje ispunjavaju probavni sistem, daju veći volumen a manje kalorija i potrebno je više vremena za njihovu konzumaciju
  • Kada se uzme takva hrana, treba joj duže vrena za probavu i napuštanje organizma
  • Vlakna privlače vodu, dajući osjećaj punoće u stomaku.

Praktični dokaz tvrdnji o vlaknima je uzimanje  tri različita proizvoda od jabuka, koji imaju istu količinu energije, ali različitu količinu vlakana. Ako uzmemo 1 veliku jabuku (koja sadrži 5 grama vlakana), ½ čaše gustog soka od jabuka koji sadrži 2 gr vlakana i ¾ čaše bistrog soka od jabuka koji sadrži 0.2 gr vlakana, većini od nas će jabuka biti sasvim dovoljna da nas zasiti, a sok nam neće dati osjećaj sitosti.

Studije pokazuju da ljudi koji konzumiraju više vlakana imaju manju tjelesnu težinu od onih koji jedu hranu siromašnu vlaknima. Međutim, dokazano je i da nije svejedno koja vrsta vlakana se unosi i u odnosu na taj momenat studije su imale različite rezultate.

Sve gore navedeno nam daje utisak da su vlakna idealna za gubitak tjelesne težine. Međutim, nije to jedino što nam vlakna daju.

Vlakna su vrlo bitna u borbi protiv dijabetesa tipa 2. Dokazano je da osobe koje uzimaju hranu bogatu vlaknima imaju manju incidencu obolijevanja. Dokazi govore da određena vlakna mogu ublažiti skokove glukoze u krvi i odgovor organizma na to stanje. Zbog toga najnovije preporuke idu u prilog povećanog unosa vlakana kod ljudi sa dijabetesom tipa 2.

Rađene su i studije o odnosu vlakana i kardiovaskularnih oboljenja i došlo se do zaključka da je njihov uticaj povoljan na razine holesterola u krvi.

I na kraju, vlakna (pogotovo celuloza) povoljno utiču na zdravlje probavnog sistema. Hrana bogata vlaknima povećava prisustvo vode i volumen stolice, smekšavajući stolicu i olakšavajući njeno izbacivanje.  To omogućava redovno izbacivanje stolice, sprječava zatvor, nastanak hemoroida i divertikuloze.

Iako unos vlakana ima povoljan uticaj na organizam, povećan unos može uzrokovati i određene probleme, pogotovo ako se unos vlakana jako poveća u kratkom vremenskom periodu. Ako povećate unos vlakana, trebate povećati i unos vode. Ako se ne unosi dovoljno vode uz povećanje unosa vlakana,  onda stolica može da postane jako tvrda, da uzrokuje gasove i nadimanje. Ovi problemi se mogu izbjeći potepenim povećanjem unošenja vlakana i unošenjem dovoljne količine tečnosti. Također, vlakna mogu da za sebe vežu i neke minerale i spriječe njihovu apsorpciju, izbacujući ih iz organizma. Prvensntveno se radi o kalcijumu, željezu i cinku. Za osobe koje unose dovoljnu količinu ovih minerala, to neće značajno uticati na zdravlje.

Unos vlakana kod djece do 3 godine treba ograničiti, jer mogu osjetiti sitost prije nego što unesu dovoljno nutrijenata. Obzirom na mali kapacitet dječije probave to treba imati u vidu.

 

(Izvor fotografije: http://www.oneresult.com/, tekst: prilagođeni prijevod iz knjige Nutrition, fourth edition)

Dobre Kalorije