Loading

Fitmama.ba o nošenju korzeta nakon poroda

Danijela Dragosavljević je fitness instruktorica, koja se već 20 godina uspješno bavi ovim poslom. Pored toga, stručno se usavršila za rad sa trudnicama i porodiljama. Sa njenog bloga Fitmama.ba prenosimo članak o nošenju “pojasa” nakon poroda, što je često pitanje i u našoj redakciji, bez obzira što nije direktno vezano za ishranu. Danijela trenutno živi i radi u Sarajevu.

Blog prenosimo u cjelosti.

 

Posredstvom čudnih postavki na facebook profilu, s vremena na vrijeme mi se pojavi objava iz grupe za “mame i trudnice”. Ovaj put je to bila objava u vezi nošenja pojasa nakon poroda.

Nakon čitanja komentara drugih žena i postavljanja nekoliko sopstvenih, primjećujem da u vezi ove teme postoje razne zablude, dosta poluinformacija, a neretko i totalno loših, da ne kažem opasnih informacija.

Kao fitnes instruktor sa skoro 20 godina iskustva, uže specijalizirana za rad sa trudnicama i porodiljama, znam da i ako na izgled banalna stvar, ova tema zavrjeđuje veću pažnju. Naime radi se o izuzetno osjetljivom periodu za ženu. Postporođajni period je vreme kada se dešavaju velike hormonalne promene i kada bilo koja nesigurnost u sopstveni izgled može dodatno da se poveća. Naravno da mediji ne pomažu sa svojim objavama gde se porod isključivo vezuje za izgled majke posle poroda. Koliko je to otišlo u  krajnost najbolje govori izjava koja se smatra kao kompliment majci koja se upravo porodila –

“Wau, super izgledaš, kao da se nisi porodila.”

Kao da se nisi porodila??? 

Stoga ni ne čudi potreba da se dokaže, da se ukloni svaki trag poroda… kremama protiv strija i celulita, pojasevima koji “vraćaju stomak” i slično.

I tako nesvjesno učestvujemo u svođenju žene na izgled. Svodeći je na manje,  a ona je više. Mnogo više!

 

Pojas ili korzet?

Kada govorimo o ovoj temi, moram da naglasim da postoji razlika između pojasa (binder) i korezeta (tzv. waist trainer).

Na lijevoj str. se nalazi fotografija sa popularnog sajta koji prodaje tzv. Waist Trainers, dok je na desnoj str. fotografija pojasa koji se često preporučuje ženama posle poroda. Razlika je u tome što se korzet tzv. Waist Trainer koristi i promoviše od strane nestručnih osoba, najčešće selebritija poput Kim Kardashian, u svrhu “treniranja struka”.  Korzetom se želi “istrenirati” struk, da ga se stanji i da kako u reklami piše dobijete oblik tela poput pješčanog sata.  Postoje žene čija koštana konstitucija nikako ne dozvoljava uzani strukić. Šta ako ste vi upravo jedna od njih? Da li bi ste poput američke pevačice Sher posegnuli za drastičnom operacijom gde su joj  (navodno) uklonili zadnja dva rebra da bi joj struk bio tanji? Ovo je zapravo posebna tema za jednog drugog bloga, to kako se eksploatiše ženska nesigurnost i kako se nameće samo jedan standard ljepote. Ali hajde da se držimo teme u vezi pojasa nakon porođaja.

Pojas nakon poroda tzv. binder, je napravljen od elastičnog materijala i ima mogućnost podešavanja (ima čičak pa možete malo popustiti pritisak). To je proizvod koji će pojedini zdravstveni radnici preporučiti ženama. Kažem pojedini jer nisu svi složni po tom pitanju. Dok jedni tvrde da pomaže “pri vraćanju organa” i pruža osećaj stabilnosti, kao i da je to dio tradicije, da su se žene “od davnina vezivale”… postoje i oni koji tvrde da se sa preporukama za nošenje pojasa otišlo u drugu krajnost i da se nerijetko koristi kada za to ni ne postoji potreba.

 

 

U grupi onih koji nisu baš za široku upotrebu pojasa nakon poroda je i Julie Wiebe, koja je svetski priznata fizioterapeutkinja čija je specijalizacija povratak u formu nakon poroda. Ovde se nalazi jedan interesantan blog  fitnes trenerice specijalizirane za rad sa trudnicama i porodiljama, Jennifer Campbell. U ovom blogu Jennifer intervjuiše Julie u vezi svih stvari vezanih za pojas nakon poroda.  Preporučujem “da upratite” Jennifer i Julie kao izvor korisnih informacija zasnovanih na naučno utemeljenim činjenicama.  http://www.mamalionstrong.com/fix-me-after-pregnancy-postpartum-belly-wraps/

Naravno, ako ste pratili moj rad, znate da sam i sama pohađala kurseve kod Julie Wiebe o poremećajima zdjeličnog dna i dizajniranju treninga za žene nakon poroda koje imaju problema sa abdominalnom separacijom, bolnim leđima i urinarnom inkontinencijom. Stoga je logično da po pitanju pojasa nakon poroda, stojim uz grupu stručnjaka koji savetuju oprez pri odlučivanju u vezi pojasa.

 

Po preporuci doktora…

Neretko sam bila u prilici da čujem izjave žena, kada se o ovoj temi raspravlja po raznim forumima i grupama, da su pojas nosile po preporuci doktora.

Preporukom doktora smatram savet koji je dat nakon pregleda (doktora specijaliste ili terapeuta), na osnovu kojeg je jasno utvrđena  dijagnoza i u skladu sa tim date preporuke koje su jasno definisane po pitanju trajanja i doziranja.

Dakle, ako u neobaveznom razgovoru sa svojim ljekarom ginekologom pitate šta ona/on misli o pojasu nakon poroda?  Ako vam lekar kaže bez utvrđene dijagnoze da možete da nosite pojas, onda vam savjet nije dala dr Dragosavljević, već vam je svoje subjektivno mišljenje dala osoba Danijela Dragosavljević. Kao što, iskreno se nadam, ne uzimate antibiotike kada vas zagrebe u grlu i nos vam curi…već ako se simptomi pogoršaju odete na pregled i nakon laboratorijskih nalaza koji jasno pokažu potrebu za upotrebom antibiotika, po preporuci doktora “uključite antibiotik”. Tako i pojas nakon poroda treba da bude preporučen na osnovu pregleda i da je jasno definisan način korištenja, koja vrsta pojasa i da se uradi ponovni pregled nakon nekog vremena da se utvrdi da li “lijek” djeluje?

 

Pomaže kod vraćanja stomaka…

“Ja sam ga nosila nakon poroda i stomak se vratio”.

Period nakon poroda je vreme u kojem se tijelo žene i njene tjelesne funkcije POSTEPENO vraćaju u “normalu” tj. u stanje različito od perioda kad je bila trudna. To je normalna fiziologija ženskog tela. Neke žene vrate tjelesnu težinu za neki kraći vremenski period, nekima treba godina dana…a nekima je novonastala situacija i nove obaveze malo poremetila rutinu i teže im ide “skidanje kilograma”. Izjava da je nošenje pojasa dovelo do “vraćanja stomaka” nije relevantna iz razloga što ne možemo sa sigurnošću tvrditi da je upravo pojas doveo do “vraćanja stomaka”. Tačnije, možda se stomak vratio sam od sebe? Jer priznati ćete ima žena koje pojas nisu nosile pa im se “stomak vratio”.  Druga stvar vezana za “vraćanje stomaka” je to da ne postoji nikakav fiziološki proces kojim bi pasivni pritisak na meka tkiva trbuha doveo do smanjenja masnih naslaga u tom predelu. Ta vrsta priče prolazi kod ljubitelja top shop-a i krema za “topljenje masnih naslaga” kao i čajeva i shake-ova za mršanje. Iskreno se nadam da takvi ne posećuju moj blog jer osim što se zalažem za fizičku aktivnost usmerenu na zdravlje, bez rigoroznih dijeta i za “body positive” stav, isto tako se trudim da raskrinkam te prevarante koji iskorištavaju ljude u osetljivim momentima njihovog života, a pogotovo sam osetljiva na porodilje. U početku sam pokušavala da se okrenem na drugu stranu i ne komentarišem neke stvari, ali onda sam shvatila da je zapravo dužnost svakog obrazovanog trenera da jasno i glasno ukaže na ove loše pojave u društvu.

Naravno da postoji velika razlika između neke domaćice, koja iz najbolje namjere da pomogne drugoj ženi, kaže kako joj je pojas nakon poroda pomogao da “vrati stomak” i prodavača magle, raznoraznih internet stručnjaka koji od formalnog obrazovanja imaju samo osnovnu školu i dva razreda srednje i dodatne edukacije u vidu kurseva kompanije čije proizvode prodaju.

Evo jednog primera nestručnog  savetovanja u ovom video snimku “Slim ‘n’ Lift”:

 

 

Daje podršku leđima…

Prostor između koštanih dijelova rebara i kukova je povezan raznim mišićima i drugim mekim tkivima koji zajedno učestvuju u stabilizaciji trupa. Na osnovu istraživanja australskih stručnjaka Paul Hodges i Lorimer Mosely-ja, dobili smo dosta informacija ne samo o važnosti dubokih mišića u stabilizaciji trupa i njihovoj ulozi u mehanici disanja, već i  neke interesantne detalje vezane za ulogu CNS tj. mozga u stvaranju boli. Ono što je bitno napomenuti da u periodu neposredno nakon poroda, jedan broj žena može da ima “problema sa leđima”, pogotv0 žene koje su porod dovršile operativnim putem. U tom slučaju, stručna osoba može da preporuči nošenje pojasa pri obavljanju nekih svakodnevnih aktivnosti. Ali ono što treba napomenuti da samo nošenje pojasa neće dovesti do jačanja mišića. Pojas predstavlja pasivnu podršku dok se jačanje mišića može postići samo aktiviranjem tih istih mišića koje želite da ojačate. Dakle ako već nosite pojas jer imate slabe mišiće stabilizatore trupa i leđa vas bole, onda pored pojasa MORATE raditi vežbe za jačanje mišića stabilizatora trupa.

 

Negativni efekti nošenja pojasa nakon poroda

U apsolutnu kontraindikaciju za nošenje korzeta i nekih previše krutih pojaseva, spadaju slučajevi poremećaja funkcije zdjeličnog dna poput urinarne inkontinencije (nemogućnost kontrolisanja urina), zatim prolaps uterusa ili prolaps anusa i bilo koja vrsta hernije. Sve ove situacije su znak da postoji loša regulacija intra abdominalnog pritiska i stiskanjem korzetom ili pojasom će samo još više povećati pritisak na strukture koje su počele da popuštaju.

U one malo blaže negativne efekte nošenja korzet-a ili previše jakog pojasa spada narušavanje normalne mehanike disanja i  stabilizacije trupa. Za zdrav i funkcionalan “core” (zdjelično dno, duboki mišići trbuha i duboki mišići leđa) , potrebno je da se svi mišići kreću kroz puni opseg kretanja ( pojas ih drži fiksnim u samo jednom položaju) i da se uključuju po potrebi, refleksivno da odgovaraju na određeni podražaj (a ne da se stalno drže stisnutim).  Zapravo korištenjem pojasa se postiže  upravo suprotan efekt od sprečavanja bolnih leđa. Nošenjem pojasa se mišići  “uspavaju” i atrofiraju, stvarajući na taj način još veći problem kod sindroma bolnih leđa.

 

 

Za kraj

Za svo vreme koliko pišem blog, niti jednom nisam tražila da podijelite ili lajkate moj blog.

Ovaj blog ne služi u svrhu postizanja finansijke koristi.

Blog pišem onako za svoju dušu, kad me nešto muči ili ako smatram da bi bilo nekom korisno, pa da eto podijelim…

Ovaj put želim da vas zamolim da proslijedite ovaj blog.

Ako smatrate da ima korisnih informacija.

Hvala.

Dobre Kalorije
Right Menu Icon