Loading

Hrana i rizik od bubrežnih kamenaca

Svakodnevne namirnice koje možemo pronaći u hladnjacima, poput mliječnih proizvoda i mesa, u pretjeranim količinama mogu uništiti zdravlje naših bubrega te nas osuditi na bubrežne kamence.

Pojava bubrežnih kamenaca jedna je od najučestalijih bolesti urinarnog trakta, a u 80 posto slučajeva pojavljuje se kod muškaraca. U rizičnu skupinu pripadaju osobe od 20 do 40 godina, a kada se jednom bubrežni kamenac pojavi, postoji veća šansa da će do bolesti ponovno doći, a postaju podložnije i drugim bolestima urinarnog trakta, popust bolesti mjehura i upale mokraćnih puteva.

Pojava bubrežnog kamenca razlikuje se prema lokaciji, pa prepoznajemo one kamence u bubregu, mokraćovodu i u mokraćnom mjehuru. Simptomi su vrlo slični – nagla i oštra bol na području donjeg dijela trubuha, često popraćena mučninom i povraćanjem, uz vidljivu krv u mokraći, kao i bol tokom mokrenja.

Kao i kod drugih bolesti, i za povećanje, odnosno smanjivanje, rizika od oboljenja od bubrežnog kamenca, kao i za liječenje, vrlo je važna pravilna prehrana i dovoljna hidratacija.

Hrana koja povećava rizik od bubrežnog kamenca

Zdravlje bubrega je vrlo važno jer je ono zaduženo za detoksikaciju tijela, odnosno odstranjivanje metabolita i filtriranje krvi. Zato je važno da smanjite unos sljedećih namirnica koje podižu rizik od razvoja bubrežnog kamenca.

Životinjske bjelančevine 

Foto: Shutterstock

Prehrana bogata životinjskim bjelančevinama (odnosno proteinima), kao i ribom i morskim plodovima, može potaknuti stvaranje kamenaca urične kiseline.

Mliječni proizvodi

Foto: Shutterstock

Mliječni su proizvodi slični životinjskim proteinima te pretjerana konzumacija može potaknuti izlačivanje kalcija putem mokraće, što je povezano s većim stvaranjem bubrežnog kamenca.

Kofein

Kofein se ne nalazi samo u kavi, već i u gaziranim sokovima, energetskim napitcima i čajevima, a ako ne pripazite, može doći do pretjerane konzumacije kofeina. Kofein može utjecati na pojavu bubrežnog kamenca jer se povećava razina kalcija u bubrezima.

Natrij

Foto: Shutterstock

Ograničenje unosa soli važno je ne samo za očuvanje normalne funkcije rada bubrega, već i za smanjivanje rizika od drugih hroničnih oboljenja, poput onih srčanih. Hrvati, prema podatcima Hrvatske agencije za hranu, unose čak 12-16 grama soli, dok su svjetske preporuke ograničiti unos soli na maksimalno pet grama, a kod već postojećih kroničnih oboljenja savjetuje se ograničiti na 2-3 grama dnevno.

Ako su bubrežni kamenci nastali zbog viška kalcija u organizmu, savjetuje se iz prehrane izbaciti namirnice koje sadrže oksalate, poput: cvekle, celera, peršuna, prase, cjelovitih žitarica, zobene kaše, pšeničnih klica.

Uz ove namirnice, također pokušajte piti što više tekućine tokom dana!

Pogledajte što jesti ako već imate bubrežne kamence, a saznajte i što će vam se dogoditi ako potpuno izbacite so iz prehrane!

Izvor: Ordinacija

 

Dobre Kalorije
Right Menu Icon