Loading

I Hrvatska se pridružila pokretu zdrave prehrane

Zdrava prehrana i zdrave navike započinju od malih nogu. Vrijeme vrtića i škole doba je kada se djeca intenzivno razvijaju i važno je posvetiti pažnju njihovoj ishrani.

Novija istraživanja pokazuju da više od 40% djece u Hrvatskoj ima prekomjernu težinu, a 20% ih je pretilo. To Hrvatsku stavlja na peto mjesto europske ljestvice pretilosti. Ujedno je to znatno pogoršanje u odnosu na stanje otprije 10 godina, kada je 19% djece imalo višak kilograma. Glavni uzroci ovakvog nepovoljnog trenda su nezdrava prehrana i manjak tjelesne aktivnosti. Da bi se takav trend preokrenuo nužno je omogućiti djeci pravilnu prehranu već od vrtića.

Kampanje širom svijeta

Britanske vlasti su prije nekoliko godina, potaknute peticijom 250.000 građana, povećale izdvajanja za zdravu prehranu svojih školaraca. Izradile su novu strategiju školskih jelovnika i zabranile upotrebu nezdrave hrane u školama.  Slične akcije provedene su i drugdje u Europi i u SAD.

U cilju unapređenja prehrane djece u osnovnim školama, Europska unija je posljednjih godina pokrenula projekte:

  • Eat well – fell good (Jedi dobro – osjećaj se dobro)
  • School Fruit Scheme (Program za voće u školama)
  • School Milk Scheme (Program za mlijeko u školama).

U sklopu tih projekata, europske su škole dijelile milionima djece zdravu hranu poput voća i povrća da bi suzbile epidemiju pretilosti.

I Hrvatska se priključila

Hrvatsko je ministarstvo zdravstva prošle godine objavilo izmjene i dopune Programa zdravstvene zaštite djece, higijene i pravilne prehrane djece u dječjim vrtićima.

Jelovnici su obogaćeni namirnicama s prikladnim energetskim i kalorijskim vrijednostima koje preporučuje moderna nutricionistika.  Zdrav dječji obrok mora sadržavati 10-15% bjelančevina, 30-35% masti i do 60% ugljikohidrata. Pozitivne se promjene uvode i u hrvatske osnovne škole.

U sklopu promjena, u nekim školama su uklonjeni aparati sa slatkišima i gaziranim pićima, a umjesto njih postavljeni su aparati s izvorskom vodom i mliječnim proizvodima.

Između ostalih, preporučene namirnice za školsku djecu su mlijeko, jogurt, svježi sir, pecivo graham, voće, povrće, maslinovo ulje i čaj, dok se savjetuje izbacivanje pizze, bureka, čipseva, krafni i drugih kolača.

Smanjenje poreza na zdravu prehranu

Zadnjih se godina nekoliko istaknutih istraživača u SAD založilo za uvođenje dodatnog poreza na nezdravu hranu kako bi se smanjila njezina potrošnja. Znanstvenici su zatražili da se povisi porez na takvu hranu, a da se prikupljeni novac iskoristi za subvencioniranje zdrave hrane, tako da ona bude jeftinija. U slučaju kada bi nezdrava hrana poskupila, a zdrava pojeftinila, izvjesno je da bi se potrošnja nezdrave smanjila, a zdrave hrane povećala.

Prijelaz na zdravu hranu moguće bi bilo potaknuti i sniženjem PDV-a. Kada bi se smanjio porez na zdravu, cjelovitu i neprerađenu hranu, ona bi postala dostupnija i više se koristila.  To bi sigurno bio veliki korak prema zdravijem društvu i poboljšanju općeg zdravlja svih nas. Smanjenje stope pretilosti i pratećih bolesti, kao i bolji školski uspjeh djece bili bi izuzetno važan pozitivan pomak za cijelo društvo. A time bi se neprocjenjivo nadoknadili i eventualni proračunski gubici.

Idealan školski ručak

Istraživanja su pokazala da su djeca koja konzumiraju uravnotežen ručak bolje usredotočena u školi i postižu bolji uspjeh.

Kada možete najbolje je da sami pripremite djeci hranu koju će ponijeti u vrtić ili školu.

Nekoliko savjeta

  • Izbjegavajte davati djeci unaprijed pakiranu i prerađenu hranu. Ona je skupa i krcata solju i konzervansima.
  • Pakirajte ručak ispravno tako da očuvate svježinu i zaštitite hranu od kontaminacije.
  • Nabavite termosicu za držanje tople hrane te posude različitih veličina.
  • Priložite salvetu od tkanine i jedeći pribor za višekratnu upotrebu da biste smanjili količinu otpada.
  • Neka budu zastupljene sve tri bitne grupe namirnica – ugljikohidrati, bjelančevine i masnoće.

Cjelovite žitarice

Evo nekoliko ideja kako uravnotežiti obroke.

  • Neka vam cjelovito brašno bude na vrhu liste namirnica koje koristite.
  • Prednost dajte kruhu ili pecivima od integralnog brašna. Pokušajte nagovoriti dijete da pojede i koricu.
  • Umjesto s kruhom, možete napraviti vegetarijanski sendvič s tortiljom ili krekerom od cjelovitog brašna.
  • Napravite vlastite, integralne verzije svojih omiljenih peciva i kolača.
  • Namažite integralno pecivo ili kolač od smeđe riže sa zdravim maslacima, voćnim ili sirnim namazom.
  • Kao poslasticu, pripremite kokice posute cimetom i smeđim šećerom.

Voće

  • Dajte djetetu svježe i sezonsko voće. Ono ima bolji okus i jeftinije je.
  • Učinite voće jednostavnijim za jelo i izrežite velike plodove u manje dijelove.
  • Primjerice, narežite naranče na kockice, a jabuke i kruške očistite od sjemenki.
  • U paket za ručak spremite sušeno voće kao što su marelice, datulje, grožđice, brusnice ili višnje.
  • Umetnite u sendviče režnjeve od banana, razne bobice ili grožđice.
  • Ako pripremate voće, priložite papirnati ručnik tako da dijete može obrisati ruke nakon jela.

Povrće

  • Narežite sirovo povrće na komadiće veličine zalogaja i pripremite ih s umakom.
  • U tu svrhu koristite maslac od kikirikija, humus, guacamole, salsu, pesto ili drugo što vaša djeca vole.
  • Isjeckane mrkve, celer, tikvice i krastavci tvore jako finu smjesu. Ovo povrće je izvrstan prilog uz krekere ili kruščiće od integralnog brašna.
  • Humus ili umak od crnog graha puni su zasitnih vlakana i bjelančevina. Odlični su kao sastojak sendviča ili kao umak.

Mliječni proizvodi

  • Uz svaki ručak pripremite i mali tetrapak mlijeka. Ako vaše dijete voli samo čokoladno mlijeko, dajte mu ga. Bolje je da pije ikakvo mlijeko nego nikakvo.
  • I režnjevi i kockice sira su odličan izvor bjelančevina i kalcija.
  • Spremite svježi sir s nasjeckanim paradajzom.
  • U jogurt dodajte žlicu meda ili javorovog sirupa.

Bjelančevine

  • Pored mliječnih proizvoda, ima još mnogo namirnica koje će osigurati dovoljno bjelančevina u ručku.
  • Ako je vaše dijete dovoljno staro da jede orašaste plodove i ako nije alergično na njih, eksperimentirajte s raznim oblicima namaza od takvih plodova. To mogu biti maslaci od kikirikija, badema, indijskih oraščića, suncokreta, soje i lješnjaka.
  • Zamaskirajte bjelančevine kao poslasticu tako da pomiješate orahe, suho voće i par čokoladnih čipseva.

Izvor: http://alternativa-za-vas.com/ (Piše: Ozren Podnar)

Dobre Kalorije
Right Menu Icon