Loading

Inzulinska rezistencija u malom prstu

U prošlom nastavku priče o inzulinskoj rezistenciji možete pročitati ovdje. Danas donosimo drugi nastavak iz pera dr.sci. Amine Godinjak, specijalistice interne medicine. 

Dijetetski režim

Objašnjenje o fiziološkim promjenama u tijelu pacijenta kroz visceralno masno tkivo i IR daje uvid u uzroke prekomjerne težine i razloge zašto gubitak težine u prošlosti nije dugoročno bio uspješan. Ova spoznaja čini osnovu za promjenu načina života i samopodršku gojazne osobe. Važno je podesiti vlastite ciljeve prema ciljevima dijetetskog režima, jer oni mogu biti različiti. Pacijenti imaju svoje vlastite misli o svom zdravlju i onome što žele postići, što ponekad nije realno, npr. žele izgubiti 30 kilograma u tri mjeseca; i ponekad pokazuju nedostatak predanosti. Izazov nutricioniste je motivirati pacijenta da se osjeća odgovornim za svoje zdravlje; da se osjeća uvjereno da može napraviti nekoliko promjena koje čine u konačnici veliku razliku. Vrlo je važno da se usredotočite na gubitak težine, jer gubitak težine ključ je za poboljšanje komorbiditeta i dugotrajnu kvalitetu života. Dijetetski režim usmjeren na kratkotrajni gubitak težine može dovesti do kratkotrajnog zadovoljstva pacijenata, ali ne dovodi do dugoročno poboljšanog fiziološkog i metaboličkog zdravlja.

Dijetetski režim ima za cilj poboljšanje i normalizaciju metaboličkog i vaskularnog zdravlja i podrazumijeva:

  • Poboljšanje tjelesnog i mentalnog zdravlja, s obzirom na ekonomske, socijalne i financijske aspekte
  • Poticanje samopodrške pacijenta
  • Povećane fizičke aktivnosti. Fizička aktivnost dovodi do smanjenja IR.

Dijeta s normalnom raspodjelom koja podrazumijeva unos 50% energije iz ugljikohidrata, kao i opće smjernice širom svijeta, ne odgovara osobama sa IR jer neće doći do gubitka na težini. Takva ishrana neće biti učinkovita i ponekad može biti čak i kontraproduktivna. Komercijalne ili internet dijete ne ispunjavaju uslove za dijetu koja je potrebna za osobe sa IR.

  • Objašnjenje zašto osobe s IR ne gube na težini kod „standarnih dijeta“ jeste da je nivo inzulina u stanju gladovanja već previsok. Velike količine ugljikohidrata potiču još više oslobađanje inzulina; inzulin potiče lipogenezu (stvaranje masnog tkiva). Kroz visok nivo inzulina oslobađanje hormona rasta je inhibirano (hormon rasta potiče lipolizu- razgradnju masnog tkiva). Visok nivo inzulina na taj način spriječava lipolizu i stoga sprječava gubitak težine. Zato je ispravna dijeta usmjerena na smanjenje otpuštanja inzulina na minimum, na poticanje lipolize (razgradnje masnog tkiva) i time gubitak težine.
  • Ovisno o vrsti inzulinske rezistencije utemeljenoj na prehrambenoj anamnezi, sadržaj ugljikohidrata u prehrani se treba smanjiti. Dijeta sa niskim nivoom ugljikohidrata ima povećan postotak proteina i masti, te optimalne količine mikronutrijenata i vlakana.

Ciljevi dijetetskog režima za IR su:

  • Poboljšanje osjetljivosti na inzulin ograničavanjem sadržaja ugljikohidrata u prehrani
  • Poboljšanje i normalizacija parametara metaboličkog zdravlja
  • Gubitak težine od 10-15% (20% u slučaju gojaznosti trećeg stepena) i održavanje težine od 2-5 godina
  • Održavanje ili poboljšanje mišićne mase
  • Maksimalno zasićenje kroz proteine, masnoće i vlakna
  • Optimalan unos vitamina i minerala
  • Poboljšanje kvalitete života.

Potrošnja energije

Tjelesna težina i mišićna masa (fat free mass, FFM) su važne odrednice bazalnog metabolizma. Organi i mišići imaju visoku potrošnju energije, a masno tkivo troši manje energije. Postotak masnog tkiva utiče na bazalni metabolizam: osobe sa visokim postotkom masnog tkiva imaju niži bazalni metabolizam od onih s nižim udjelom masnog tkiva.

Osoba od 95 kg s niskim postotkom masnog tkiva ima više mišićne mase (FFM) nego osoba sa istom težinom i visokim postotkom masnog tkiva, pa stoga ima veći bazalni metabolizam. Za dvije osobe s istom težinom, jedna s udjelom masnog tkiva od 20%  a druga sa više od 30%, prva ima potrošnju energije veću za 400 kalorija dnevno. Ova se razlika mora uzeti u obzir pri izračunu potrošnje energije za pacijenta. Kod IR potrebno je uzeti u obzir i energetske troškove: gubitak težine nikad se ne javlja kad nema energetskog deficita. Općenito, deficit od 600 kalorija dnevno prisiljava tijelo da metabolizira masno tkivo. Kao što je prije spomenuto kod IR, prehrana sa  niskim nivoom ugljikohidrata je potrebna za početak lipolize.

Postotak masnog tkiva se ne može direktno izmjeriti obimom struka: ovo mjerenje ukazuje na abdominalno masno tkivo, ali ne daje uvid u visceralno masno tkivo i postotak. To se najbolje postiže pomoću mjerača masnog tkiva. Međutim, veliki obim struka jednostavan je način za uspostavljanje dijagnoze IR.

Razlika u osnovnom metabolizmu između muškaraca i žena također se može objasniti razlikama u postotku masti: žene imaju prosječno 10% više masnog tkiva od muškaraca iste visine, težine i dobi. U starijoj dobi ta razlika se smanjuje.

Održavanje mišićne mase

Do prije nekoliko godina dominantan pristup u mršavljenju bio je to što je kalorijsko ograničenje bilo najučinkovitije. Rezultat je, osim činjenice da su ljudi na dijeti gladni veći dio vremena, to da se smanjila mišićna masa. Unos proteina od 1 do 1,5 grama po kilogramu tjelesne težine,  uz smanjenje unosa ugljikohidrata u isto vrijeme ima blagotvoran učinak na mišićni sastav u tijelu. Pacijenti izgube tjelesno masno tkivo, dok se „čuvaju“ mišići, kosti, organi. Visoko-proteinska dijeta sa smanjenim unosom ugljikohidrata pokazala se najučinkovitijim za održavanje mišićne mase i gubitak masnog tkiva.

Visoko-proteinski obroci rezultiraju većom sitosti. Budući da se glad odgađa satima nakon obroka obogaćenog proteinima, lakše je ne jesti između obroka. Ako je osoba sposobna kontrolirati svoj apetit, ovo je lijek protiv relapsa. Dijeta bogata proteinima i sa niskim nivoom ugljikohidrata je dobra za dugotrajno održavanje težine.

Vlakna

Unos vlakana je važna  stavka u liječenju gojaznosti: konstipacija (zatvor) dovodi do lošeg pridržavanja dijetetskog režima. U teoriji smanjenje ugljikohidrata dovodi do smanjenja vlakana u prehrani. Međutim, mnoge osobe imaju vrlo nizak unos vlakana jer jedu malo povrća i vrlo malo voća.  Unos povrća i voća potiče crijevnu peristaltiku i defakaciju (pražnjenje). Dodatni savjet za poticanje probave: pijte 2 litre vode i vježbanje jedan sat dnevno. Vlakna pomažu u regulaciji brzine apsorpcije ugljikohidrata i time reguliraju nivo hormona u postprandialnoj fazi. Vlakna također potiču apsorpciju holesterola  u probavni trakt.

Vitamini i minerali

Ciljevi suplemenata su sprječavanje nedostatka vitamina, poboljšanje statusa mikronutrijenata i obnova osjetljivosti na inzulin. Mnoge osobe sa IR već dugo jedu nezdravu hranu i stoga nemaju optimalan status hranjivih tvari. Nizak nivo ugljikohidrata ne zadovoljava potrebe organizma za vitaminima B1, selenom, jodom, magnezijem i manganom. Dopuna je stoga neophodna.
Uzimajte suplemente bogate tiaminom (vitamin B1), riboflavinom (vitamin B2), selenom, jodom, magnezijem, manganom, bakrom, cinkom i kromom. Magnezij smanjuje IR i poboljšava proizvodnju inzulina. Dodatni vitamin D smanjuje IR, poboljšava proizvodnju inzulina i bitan je za održavanje mišićne mase; ona također sprječava infekcije. Cink smanjuje i stabilizira glukozu u serumu. Krom smanjuje IR i poboljšava učinak inzulina.

 Fizička aktivnost

Fizička vježba je bitna za smanjenje IR i postizanje gubitka težine. Svakodnevna tjelovježba uzrokuje snažne anti-upalne učinke, zbog uticaja vježbanja na imuni sistem i smanjenja visceralnog masnog tkiva. Vježba također uzrokuje smanjenje otpuštanja proinflamatornih citokina iz adipocita.

Vježbe izdržljivosti dovode do smanjenja indukcije antiinflamatornog signala i gojaznosti [6]. Također smanjuju infiltraciju makrofaga u masnom tkivu i potiču antiinflamatorne (protuupalne) imunološke stanične reakcije [7]. Tokom treninga mišićne stanice oslobađaju mnoge protuupalne citokine. Preporučujem hodanje, plivanje, trčanje i vožnju biciklom, jedan sat dnevno. U početnoj fazi svaki drugi dan kako bi se spriječilo prekomjerno treniranje. Dobri rezultati su vidljivi kod osoba koje vježbaju 150 minuta umjereno intenzivno u toku sedmice. Osobe s vrlo malom mišićnom masom, postižu poboljšanje u svojoj mišićnoj masi sa vježbama izdržljivosti (weight lifting).

San

Spavanje igra ključnu ulogu u homeostazi metabolizma glukoze. Normalno, metabolizam glukoze ima dnevnu matricu s intra-individualnim varijacijama u toleranciji glukoze: potrošnja glukoze najviša je u stanju budnosti i najniža tokom spavanja. Nedostatak sna dovodi do povećanja proizvodnje glukoze za 22%, što upućuje na jetrenu  rezistenciju na inzulin. Brzina potrošnje glukoze smanjena je za 20 %, što ukazuje na smanjenu perifernu osjetljivost za inzulin. Na ovaj način, nedostatak sna dovodi do IR.

Multidisciplinarni menadžment 

Liječenje IR, gojaznosti i pratećih komorbiditeta zahtijeva multidisciplinarni pristup. Dva glavna principa liječenja su: nizak unos ugljikohidrata i tjelovježba što dovodi do željenog rezultata: znatan gubitak težine i smanjenje komorbiditeta. Vježba je bitan dio mršanja i prevencije relapsa (ponovnog dobivanja na težini). Osobe koje su otporne na inzulin trebaju ponovo preuzeti svoje zdravlje u svoje ruke. Kada se dođe do rezultata i uspostavi gubitak tjelesne težine, moramo imati na umu da će inzulinska rezistencija uvijek perzistirati do određene mjere i ne smijemo se vratiti na normalne količine ugljikohidrata koji se obično koriste i savjetuju u općim smjernicama prehrane.

Velika je uloga nutricioniste, uz podršku psihologa i fizioterapeuta i trenera vježbanja. Ipak, u prihvatanju izazova u mršanju, glavnu ulogu igramo sami mi.

Literatura:
1. Goossens GH (2008) The role of adipose tissue dysfunction in the pathogenesis of obesity-related insulin resistance. Physiol Behav 94: 206-218.

  1. Govers E (2015) Obesity and Insulin Resistance Are the Central Issues in Prevention of and Care for Comorbidities. Healthcare 3: 408-416.
  2. Topsakal S, Yerlikaya E, Akin F, Kaptanoglu B, Erürker T (2012) Relation with HOMA-IR and thyroid hormones in obese Turkish women with metabolic syndrome. Eat Weight Disord 17: e57-61.
  3. de Souza RJ, Mente A, Maroleanu A, Cozma AI, Ha V, et al. (2015) Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all-cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ 351: h3978.
  4. Robertson LM, Waugh N, Robertson A (2007) Protein restriction for diabetic renal disease. Cochrane Database Syst Rev.
  5. Davis JE, Gabler NK, Walker-Daniels J, Spurlock ME (2008) Tlr-4 deficiency selectively protects against obesity induced by diets high in saturated fat. Obesity (Silver Spring) 16: 1248-1255.
  6. Tsukumo DM, Carvalho-Filho MA, Carvalheira JB, Prada PO, Hirabara SM, et al. (2007) Loss-of-function mutation in Toll-like receptor 4 prevents diet-induced obesity and insulin resistance. Diabetes 56: 1986-1998.

Izvor naslovne slike

Dobre Kalorije
Right Menu Icon