Loading

Izvori željeza u hrani

Najbolji prehrambeni izvor željeza je crveno meso, jer se željezo u crvenom mesu nalazi u obliku koji je iskoristiviji nego u drugim, biljnim izvorima.

Ako ste sve umorniji, tjelesne aktivnosti obavljate teže nego inače ili imate učestali nedostatak koncentracije, a na licu primjećujete bljedilo i osjećate glavobolje, postoji mogućnost da imate anemiju.

Nedostatak željeza i anemija ozbiljan su javnozdravstveni problem koji je sve češće prisutan u današnjem društvu. Najčešći uzroci nedostatka željeza su neadekvatan unos željeza, smanjena fizička aktivnost i povećani gubici krvi uzrokovani menstruacijom ili bolestima probavnog sustava.

Namirnice bogate željezom od neposredne su važnosti za naše zdravlje, stoga je važno znati da je crveno meso najbogatiji i najbolji prehrambeni izvor željeza. Takva prehrana osiguratće organizmu dovoljan unos željeza čime se na vrijeme može spriječiti anemija.

Namirnice bogate željezom

Važno je znati koje su namirnice bogate željezom i uvrstiti ih u svakodnevnu prehranu. Željezo se nalazi u mnogim namirnicama kao što su nemasno crveno meso, iznutrice (teleća i kokošja jetrica), riba (sardine), jaja, žitarice (kinva), orašasto voće i sjemenke (bučine sjemenke, sezam, chia sjemenke), voće, zeleno lisnato povrće (špinat, blitva, kelj, brokula, prokulica, kupus) i mahunarke (grah, grašak).

Ipak, kao najbolji prirodni izvori izdvajaju se crveno meso, iznutrice, jaja, lisnato povrće, mahunarke, riba i školjke.

Stručnjaci dnevno preporučuju unos dvije do tri namirnice iz skupine mesa, ribe, jaja i mahunarki. Najbolji prehrambeni izvor željeza je crveno meso, jer se željezo u crvenom mesu nalazi u obliku koji je iskoristiviji nego u drugim, biljnim izvorima. Dodatni razlozi koji idu u prilog mesu su i proteini mesa koji poboljšavaju njegovu lakšu probavljivost. Osim kao vrlo vrijedan izvor željeza, crveno meso sadrži niz drugih, za organizam važnih mikronutrijenata, kao što su cink, selen, kalij i niz B vitamina, uključujući niacin, riboflavin, tiamin i vitamin B12.

Važnost hrane bogate željezom, kao što je crveno meso, istaknuta je također i u svim prehrambenim smjernicama za dojenčad i malu djecu. Naime, željezo ima značajnu ulogu u ranom spoznajnom razvoju djece, razvitku metabolizma i imunološkog sustava.

Kako nastaje anemija?

Željezo je mineral koji je široko zastupljen u prehrambenim namirnicama pa potrebne dnevne količine unosa ovog mikronutrijenta možemo osigurati pravilnom prehranom. Kao komponenta hemoglobina u eritrocitima (crvenim krvnim stanicama) potreban je za transport kisika u tijelu te za spremanje i korištenje kisika u mišićima. U organizmu se taloži u vrlo malim, ali bitnim količinama i kada se pokaže potreba za željezom u stanjima poput rasta i razvoja ili trudnoće, ono se troši iz tih zaliha. Kada potrošimo sve zalihe željeza, potrebno ih je nadomjestiti.

Apsorpcija željeza se pojačava konzumacijom adekvatnih prehrambenih izvora, te izgubljene zalihe na taj način možemo lako nadomjestiti. Ako prehrambeni izvori nisu adekvatni i prehrana je siromašna namirnicama s visokim udjelom željeza, dolazi do nedostatka željeza u organizmu i pojave anemije, odnosno hroničnog nedostatka željeza u organizmu.

Konzumacija crvenog mesa dva do tri puta sedmično (jedno serviranje mesa iznosi 75 do 100 g) može pomoći onima koji imaju nedostatak željeza u krvi, ali i preventivno spriječiti mogućnost razvoja anemije.

 

http: ordinacija

Dobre Kalorije
Right Menu Icon