Loading

Jesenja riznica zdravlja

Jesen je ovdje, a s njom se u vrtu javljaju i mnoge sezonske namirnice koje imaju blagotvoran učinak na zdravlje.

U kombinaciji s drugim voćem i povrćem ove namirnice mogu stvoriti eksploziju nevjerojatnih okusa.

Ukoliko nemate vlastiti vrt, ove jesenske super-namirnice možete potražiti na tržnici ili kod lokalnih poljoprivrednih proizvođača.

1. Jabuke

Slatke ili opore, jabuke se mogu jesti sirove, ali su odlične i kada su pečene u nekom ukusnom jelu.

Dobro je jesti koru koja sadrži zdrave flavonoide. Oni predstavljaju jednu od najbrojnijih grupa heterocikličkih spojeva s kisikom. Jabuka je puna antioksidansa. U svakoj porciji (jedna jabuka) nalazi se više od 4 grama vlakana.

U mnogim kulturama smatra se kraljicom života.

Oni koji jedu jabuke bolje će spavati, poboljšat će probavu i smanjiti krvni tlak.  Jabuke pomažu kod migrene, glavobolje i vrtoglavice, hroničnog umora, a njihova djelotvornost poznata je i kod pretilosti.

Upravo dozrijevaju i njihova će berba trajati sve do novembra.

2. Prokulica ili kelj pupčar

Ovo povrće ima predivan okus kada je pravilno pripremljeno.

Blagog je i pomalo gorkog okusa pa se može kombinovati sa slanim umacima ili jabučnim sirćetom.  Najbolje ga je kuhati na pari jer se tako čuvaju svi njegovi korisni sastojci.

Pola šalice prokulice sadrži puno vitamina K, željeza i folne kiseline koja snižava krvni tlak.

Prokulica se smatra jednim od najzdravijeg povrća jer potiče djelovanje probavnih enzima, a tvrdi se kako posjeduje i jako dobra antikancerogena svojstva.  Svježa prokulica može se pronaći od septembra do marta.

3. Pastrnjak

Vrlo lako ga možete zamijeniti s peršinom jer su sličnog izgleda.  Svijetle je boje, ali slađi, gotovo orašastog okusa. Uzgaja se kao povrće, začin i ljekovita biljka.

Dok se korijen može koristiti i pripremati kao mrkva, listovi se mogu dodavati juhama i miješati s drugim lisnatim povrćem. Može se pripremiti i kao varivo.

Pastrnjak je bogat kalijem, a dobar je i izvor vlakana.  Korijen i sjeme pastrnjaka smatraju se izvrsnim diuretikom koji potiče izlučivanje mokraće. Istovremeno tjera plinove iz želuca i crijeva te regulira krvni pritisak i jača zidove krvnih žila.

Navodi se i kako pojačava znojenje zbog čega može pomoći pri smanjenju tjelesne temperature. Njegovo vrijeme tek dolazi, bere ga se od decembra do aprila.

4. Kruške

Slatkog su i sočnog okusa. Možete ih jesti sirove, peći ili pohati.  Ovo voće poznato je kao dobar izvor vitamina C, bakra i vlakana.  Djelotvornost krušaka je višestruka.

Kod onih koji ih jedu usporit će se starenje i smanjiti rizik od moždanog udara. Kruške štite od dijabetesa, poboljšavaju rad srca, otklanjaju umor, smanjuju kašalj, a korisne su i kod liječenja bronhitisa.

Poznate su i kao odlična hrana za bebe.

Berba krušaka počinje tijekom kolovozaokom augusta i može se protegnuti sve do februara.

5. Cvjetača ili karfiol

Idealna je u zimskim danima kada se može pripremiti i poslužiti kao prilog. Odlična je za pripremu na pari, ali se također može i izgnječiti poput pirea ili pripremiti kao kašasta juha.

Cvjetača obiluje zdravstvenim spojevima koji sprječavaju rak, a fitonutrijenti mogu sniziti holesterol jer su odličan izvor vitamina C. Istraživanja pokazuju kako konzumacija cvjetače smanjuje rizik od karcinoma pluća.

Bere se od septembra do novembra.

6. Buča

Za razliku od tikvica, buča je odlične teksture i lagano slatkog okusa. Zbog svoje debele kože može se skladištiti mjesecima.

Okus joj je još bolji u kombinaciji s, primjerice, cimetom i đumbirom. Buča sadrži omega-3 masne kiseline, a istovremeno je i izvrstan izvor vitamina A. Pogodna je za pretile osobe i dijabetičare, ali i one s oboljenjima želuca i tankog crijeva jer djeluje umirujuće i regulira probavu.

U vrtovima dozrijeva od oktobra do februara.

7. Bundeva

Slatki okus i vlažna tekstura idealni su za pripremu pita, kolača pa čak i pudinga.

Bundeva obiluje kalijem, sadrži više od 20% nutritivnih vlakana i dobar je izvor vitamina B.

Ova, kako ju nazivaju, romantična kraljica jeseni, preporučuje se pretilim osobama, ali i oboljelima od dijabetesa, gihta, reumatizma. Kao maska prikladna je za problematičnu kožu lica.

Može se brati od oktobra do februara.

8. Batat ili slatki krompir

Njegovo mlado lišće i korijen koriste se u prehrani.  Možete ga pržiti, kuhati ili peći, sve ovisi o ukusima.

Pun je vitamina A, dobar je izvor željeza, a ima i antiupalna svojstva.  Batat jača imunološki sistem, te štiti od razornog djelovanja slobodnih radikala, ali i nekih vrsta karcinoma,  naročito pluća.

Zbog niskog glikemijskog indeksa, posebno je dobar za dijabetičare, ali pripazite – to vrijedi samo ako ga kuhate. Pečeni batat ima skoro isti glikemijski indeks kao i pečeni krompir. Sprječava bolesti povezane sa starenjem, smanjuje razinu kolesterola u krvi.

Vrijeme batata je od septembra do decembra.

9. Repa

Ovo korjenasto povrće može poslužiti kao alternativa za rotkvicu i kupus.

Njezino lišće ima okus senfa. Jednostavno se kuha i obiluje hranjivim tvarima.  Repa je dobar izvor vitamina C, a njezino lišće vitamina A, K i folne kiseline.  Ona može ubrzati otpuštanje štetnih tvari iz organizma, pomoći tijelu u prevladavanju infekcija, dok vlakna iz njezina korijena pomažu u održavanju uredne probave.

Vrijeme dozrijevanja i berbe je od septembra do aprila.

10. Šipak ili nar

Ovo kiselkasto voće doslovno izgleda kao elektrana puna korisnih sastojaka. Najvažniji među njima su antioksidansi.

Istraživanje provedeno na UCLA-i pokazalo je kako sok od šipka ima veći stepen antioksidativnog djelovanja od crvenog vina.  Stručnjaci šipak smatraju jednim od najljekovitijih voćnih plodova na svijetu.

Pripisuju mu usporavanje artritisa, Alzheimerove bolesti, pozitivno djelovanje na krvožilni sistem. Može ublažiti simptome menopauze i postmenopauze.

Ovo je voće najbolje jesti sirovo. Sok šipka može poslužiti za marinadu, a sa sjemenkama možete pojačati okus vaših salata.

U vrtovima ga ima od augusta do decembra.

11. Kivi

Iako je riječ o tropskom voću slatkog okusa, kivi je omiljen i u našim krajevima.

Izvrstan je kada se pomiješa s jagodama, dinjama ili narančom, a u kombinaciji s ananasom može se napraviti ljutkasti umak – chutney.

U kiviju je više vitamina C nego u naranči. Dobar je izvor kalija i bakra.  Njegovom konzumacijom može se smanjiti rizik od bolesti srca i krvožilnog sistema, ali i moždanog udara te karcinoma.

Poznato je kako pomaže prilikom zacjeljivanja rana. Istovremeno održava i zdravlje kostiju, zuba i desni.

Njegova berba je počela i trajat će sve do marta.

12. Grejp

Upravo njegov gorko-kiseli okus razlikuje ga od drugih agruma.

U njemu je preko 75% količine vitamina C preporučene za dnevni unos. Ujedno je i dobar izvor likopena – snažnog antioksidansa. Grejp sadrži i pektin koji, kako se pokazalo, snižava holesterol.

Ova bomba ljekovitih tvari povoljno djeluje na prehlade i groznice, jača slabe desni, arterije i kapilare, pospješuje proizvodnju hormona, pročišćava crijeva te stabilizira crijevnu floru. Pomaže i kod snižavanja tjelesne težine.

Možete ga kombinirati s avokadom ili jednostavno uživati u njegovom osvježavajućem soku bogatom antioksidansima.

Svježi grejp može se pronaći od septembra do aprila.

13. Mandarine

Ovo malo i slatko voće će osvježiti vaše jesenske dane.

Dobar je izvor vitamina C i beta-karotena. Zaslužno je za dobar vid i rad srca, a potiče i probavu. bMandarine su izvanrednog okusa kada se pomiješaju s bademima, datulama i medom.

Mogu poslužiti i kao dressing za salatu pomiješan s jabučnim sirćetom. Njihovo vrijeme tek dolazi jer se beru od novembra do aprila.

 

Sve ove jesenske super-namirnice lako su dostupne i jeftine, a snažno pomažu očuvanju vašeg zdravlja i održanju dugovječnosti.

Možda neke od njih upravo i vi uzgajate u vlastitom vrtu. Iskoristite sezonu i uživajte u plodovima jeseni!

 

Izvor: alternativa za vas

Dobre Kalorije
Right Menu Icon