Loading

Kako na giht uticati hranom?

Gihtu i Crohnovoj bolesti zajedničko je da su češće kod muškaraca te da su vezane za suvremene prehrambene navike. Tim hroničnim bolestima može se doskočiti eliminacijskom dijetom i promjenom prehrambenih navika, a uz redovnu tjelovježbu i vitaminske pripravke, obje bolesti mogu se držati pod kontrolom.


Giht je prvi put opisao Hipokrat, otac medicine , još prije 2500 godina, a kroz povijest od njega su bolovali Aleksandar Veliki, kralj Henrik III, Kristofor Kolumbo, Benjamin Franklin, Theodore Roosevelt i drugi, pa ne čudi što se giht dugo smatrao ”bolešću bogatih ili kraljevskom bolešću”. Pripadnici aristokracije prikazivani su na slikama kako na jastucima drže nogu s otečenim i crvenim stopalom. Šta je zapravo giht i je li to i dalje sam bolest bogatih*

Giht je oblik artritisa – upala zglobova uzrokovana visokom razinom mokraćne kiseline u krvi, koja odlaže kristale u područje zglobova, što uzrokuje crvenilo, otečenost i jaku bol. U normalnim uvjetima mokraćna kiselina uklanja se krvotokom, ali kada bubrezi više ne rade dovoljno da bi je uklonili iz krvi, nastaje višak mokraćne kiseline. Ako se uz to uzima mnogo hrane bogate purinom, može nastati giht.

Šta je purin? Purin je hemijska tvar koju nalazimo u nekim namirnicama, a potiče stvaranje mokraćne kiseline. Danas, kako je hrana bogata purinom dostupna svima, giht više nije bolest privilegiranih i sve je češća. Kako se sve češće i obilnije uzima alkohol, rafinirane namirnice, razni umaci, duboko pržena hrana, od gihta sve češće oboljevaju i mladi muškarci, pa danas nije neobično da giht imaju i petnaestogodišnjaci. Da, giht je bolest tipična za muškarce. Oboljeli od githa jesu 95 % muškarci i samo 5% žene. Žene će, čak i sa istom razinom mokraćne kiseline u krvi, biti manje sklone bolesti gihta, no rizik se povećava poslije menopauze, te će 4% žena imati giht u šezdesetim godinama.

Napad gihta može trajati nekoliko dana i nestati bez tretmana na nekoliko sedmica ili mjeseci, no u ozbiljnijim slučajevima može oštetiti zglobove i umanjiti pokretljivost. Tretiranje gihta stoga sa zasniva na lijekovima koji umanjuju bol i upalu, te uravnotežuju razinu mokraćne kiseline u tijelu, uz preventivnu promjenu prehrane.

 

Promjene prehrambenih i životnih navika
–    Smanjenje tjelesne težine, odnosno održavanje zdrave tjelesne težine
–    Odgovarajuće količine tekućine
–    Smanjenje unosa bjelančevina
–    Smanjenje alkohola na minimum
–    Kontrola unosa namirnica bogatih purinom
–    Temeljenje prehrane na složenim ugljikohidratima
–    Svođenje na minimum napitaka bogatih fruktozom, koja pojačava proizvodnju mokraćne kiseline.

Eliminacijska dijeta – ključna kod gihta
Danas ne možemo sa sigurnošću tvrditi da sva hrana koja sadrži purin uzrokuje napad gihta. Strogo uklanjanje svih namirnica koje sadrže purin može kod muškaraca, koji nisu dovoljno stručni da sami kreiraju svoj jelovnik, izazvati nedostatak važnih mineral i vitamina. Stoga bi bilo važno provesti eliminacijsku dijetu.
Eliminacijska dijeta jedan je od najboljih načina da se utvrdi je li posrijedi preosjetljivost na neku vrstu hrane. Iz dijetetskog programa izbacuje se ona vrsta hrane koja najčešće izaziva simptome gihta. Potrebno je da pozorno zapisujete sve što pojedete, te da na temelju simptoma utvrdite koja namirnica pojačava napad gihta.

Zašto je eliminacijska dijeta korisna kod gihta? Mnoge vrste namirnica koje sadrže purin (šparoge, špinat, gljive) često će biti zabranjenje u dijetetskim programima protiv gihta, iako te namirnice prema nekim istrživanjima, djeluju na giht mnogo slabije nego prehrana bogata crvenim mesom i morskim plodovima. Pomoću eliminacijske dijete možete izbaciti namirnice koje vam škode, a istodobno povećati izbor namirnica koje biste možda nepotrebno prestali jesti. Zašto ne unositi mnoge važne nutrijente iz namirnica koje ne moramo ukinuti? Savjetujem da se prije dijete protiv gihta detaljno posavjetujete sa liječnikom ili nekim iskusnim nutricionistom.

 

Namirnice koje NE biste trebali jesti
–    Meso, osobito crveno, iznutrice (bubrezi, jetrica, srce)
–    Punomasni sirevi, uključujući i kozji sir
–    Namirnice koje sadrže kvasac, namazi koji sadrže kvasac, dizana tijesta s kvascem i pivo
–    Morski plodovi, osobito jakopove kapice, inćuni, sardine, skuša
–    Divljač
–    Alkohol, osobito pivo


Namirnice koje umjereno sadrže purin, čiji unos treba odrediti eliminacijskom dijetom:
–    Karfiol
–    Gljive
–    Šparoge
–    Špinat
–    Piletina
–    Patka
–    Šunka
–    Grah
–    Cjelovite žitarice poput zobi, pšenične klice
–    Mahunarke
–    Janjetina
–    Jaja
–    Kava, čaj

 

Poželjne namirnice
–    Banana
–    Ananas
–    Šumsko voće (višnja, malina, trešnja, borovnica)
–    Lisnato povrće (kelj, kupus, zelena salata, peršin)
–    Paradajz
–    Tofu kao zamjena za meso
–    Esencijalne masne kiseline iz lanenog ulja
–    Crveno povrće zbog obilovanja vitaminom C – crvena paprika, crveni kupus, slatki krompir
–    Celer
–    Kinoa
–    Tjestenina (najbolje bezglutenska)
–    Avokado
–    Marelica
–    Jabuka, kruška
–    Mrkva
–    Đumbir
–    Začin kurkuma
–    Heljda i heljdino brašno
–    Smeđa riža, ponajbolje Basmati
–    Bezglutenski hljeb
–    Niskomasni i nemasni mliječni proizvodi poput nemasnog ekološkog mlijeka i jogurta.

 

Kafa s mlijekom kao preventiva!
Posljednjih godina mnogo se govori o povezanosti kafe i gihta. Dok će neki u svojim dijetetskim programima protiv gihta zabranjivati kafu, drugi će je dopuštati. Ali kanadsko-američko istraživanje, koje je 12 godina pratilo 46,000 muškaraca profesionalno medicinski orijentiranih, pokazalo je da pijenje kafe sprečava giht.

Zaključeno je da:
–    1-3 šoljice na dan umanjuje rizik od gihta za 8%, a 4-5 šalica na dan čak za 40%
–    1-3 šalice bezkofeinske kafe smanjuje rizik od gihta za 33%.
Mnogi se pitaju kako to da bezkofeinska kafa umanjuje značajno više rizik od gihta nego kofeinska kava. Razlog je vjerovatno što bezkofeinska kafa sadrži srazmjerno više ksantina i alopurinola nego kofeinska kava. Po meni, bilo bi dobro provesti još istrživanja da bismo potvrdili da kafa zaista tako prevenira giht. Ovo istraživanje ne treba zanemariti i najbolje je da i kafu testirate eliminacijskom dijetom. Ali nije svaka kafa ista. Način na koji se priprema određuje hoće li kafa imati štetno djelovanje ili ne. Stoga, ako birate kafu neka to bude dobri stari talijanski espresso ili kava iz filtar-aparata!


Strategija protiv gihta
–    Spriječite pretilost zdravim namirnicama i redovnom tjelovježbom. Ako već imate višak kilograma, primjenite zdrav redukcijski program sa iskusnim nutricionistom, jer stroge crash redukcijeske dijete zapravo podižu razinu mokraćne kiseline i pogoršavaju simptome gihta
–    Jedite što više top – namirnica protiv gihta kao što su celer, višnja, trešnja, đumbir, začin kurkuma
–    Pažljivo s alkoholom, naročito pivom i žestokim alkoholom
–    Pijte dovoljno vode, 1.5 – 2 litra tekućine dnevno, da biste izbacili višak mokraćne kiseline. Ako već uzimate diuretike konzultirajte se s liječnikom
–    Vitamin C smanjuje razinu mokraćne kiseline, 1 g vitamin C dnevno uz obrok pridonosi uklanjanju viška kiseline
–    Bromelain, enzim ananasa, ima izvrsno protuupalno djelovanje, stoga u prehranu uvrstite više ananasa. Dodavanje pripravka bromelaina može umanjiti pojavljivanje napada gihta.
–    Pripravak Cherry Montmorency u kapsulama izvrstan je za izbacivanje viška mokraćne kiseline
–    Promjenite životni stil te birajte zdravu, uravnoteženu prehranu i redovno vježbajte kako biste spriječili giht.

Piše: dr. Lejla Kažinić-Kreho

Dobre Kalorije
Right Menu Icon