Loading

Mršanje (kalorije vs. hormoni)

Ralph Moorman je specijalizirao potporu ljudima koji žele postići optimalno zdravlje i tjelesnu masu, ali pomoću programa koji se temelji na radu hormona. Njegov program se zove “hormon-faktor program”.

Kao naučnik, zaključio je da ono što je “naučno dokazano” nije uvijek i praktično potkrijepljeno i primjenjivo, tako da je odlučio pristupiti ovom problemu iz druge perspektive. Pomoću svog programa je stekao mnoge zadovoljne klijente.

Donosimo u cjelosti njegov članak na FoodMatters.tv:

“U ovom članku želim razjasniti razliku između pristupa “hormon-faktor” i strategije koju većina dijetetičara koristi u svrhu mršanja. Redovno me kritikuju ljudi koji nisu pročitali moju knjigu. Nikad nisam rekao da su kalorije beznačajne, da je prvi zakon termodinamike besmislen i da možete piti litre aromatizovanih mliječnih proizvoda bez da se udebljate sve dok su vam hormoni izbalansirani. Hormoni imaju uticaj na kalorije!

 

Mršanje: KALORIJE

Veliki broj dijetetičara koristi kalkulatore da odrede koliki je unos kalorija naspram iskorištene energije pomoću pojednostavljenih metoda. U konačnici, korištenje energije bi trebalo biti više od unosa energije, ukoliko želite izgubiti na težini.

Kada se posmatra unos energije, određene vrijednosti se koriste za unos hrane kod ljudi. Jednostavno rečeno, čovjek može unijeti u organizam 9 kcal iz 1 g masti, i 4 kcal iz 1 g proteina ili ugljikohidrata. Ovo je pretpostavka, jer varira od osobe do osobe koliko je apsorbovano, ovisno o funkcionalnosti crijeva osobe i metaboličkom kapacitetu.

Potrošnja energije se računa preko formule. Veoma važan dio ove formule je korištenje energije prilikom odmaranja. Ovo se procijeni na temelju mišićne mase i/ili starosti.

Ukratko, ova kalkulacija nije precizna. Ipak, i da jeste precizna, ljudsko tijelo funkcioniše na drugačiji način kad su u pitanju kalorije. Ova kalkulacija je napravljena na temelju pretpostavke da nije važna hrana koja se konzumira i da je tijelo samo kutija u kojem se nakupljaju kalorije prije nego što se potroše.

Kad se koristi ova metoda, zamka nastaje ukoliko se unosi premalo kalorija, a potroši previše – kao u slučaju sudara dijeta i produženih sesija treninga. Povratni efekat ovih metoda će u konačnici proizvest “yo-yo efekat” – koji predstavlja jednostavnu reakciju tijela i pokretanje mehanizma za preživljavanje. Ovo je normalna hormonalna i mentalna protureakcija koju ovaj dijetetski koncept ne uzima u razmatranje. Ostali faktori koji se ne uzimaju u razmatranje u ovom konceptu, uključuju: šta se dešava sa procentom masnoća u tijelu kada se konzumiraju prednizon ili anabolički steroidi dok energetski bilans ostaje isti?

Očigledno, ima puno više toga u ovoj priči nego samo unos kalorija i trošenje kalorija. Šta se dešava u tijelu sa ovim kalorijama? Većina ljudi nije samo zainteresovana za mršanje, nego i za smanjenje postotka masnoća.

 

Mršanje: HORMONI

Sa druge strane, na hormone utiče naš način života. “Hormon-faktor” opisuje kako smo u mogućnosti da djelujemo na naše hormone kroz naš način života, npr. hranom, vježbom, umanjivanjem stresa, mentalnim stanjem.

 

Upotreba energije

Najvažniji faktor koji utiče na korištenje energije je uzrokovan bazalnim metabolizmom, ili stepenom korištenja energije u periodu odmaranja. Dijetetičari često ovo smatraju konstantnim faktorom, koji ovisi o težini masti bez mase i starosti. Kada se posmatra hormonalni sistem, štitnjača igra glavnu ulogu u ovome. Postoje značajne individualne razlike u funkcionisanju štitnjače kod ljudi. Shodno tome, ne smatram bazalni metabolizam konstantnim faktorom. Sagorijevanje hormona štitne žlijezde ovisi i o količini stresa, prehrambenih navika i treniranja.

U slučaju sudara dijeta sa ekstremno niskom potrošnjom ugljikohidrata, štitnjača može usporiti, što uzrokuje usporavanje metabolizma (umanjenje slobodnog T3 i uvećanje obrnutog T3 u krvi). Postoje i drugi uzroci za usporavanje štitnjače. Na primjer, autoimuna oboljenja kao i drugi problemi sa štitnjačom. Ipak, u praksi, primjetio sam da skoro svako ko ima imalo usporenu štitnjaču ipak ima mogućnost da izgubi na kilaži – rijetko se štitnjača može koristiti kao izgovor za debljanje. Oni koji se debljaju, često jedu više u pokušaju da izbjegnu osjećaj nelagode koji se javlja u slučaju nedostatka hormona štitnjače. Značajan unos kalorija bez ekstremnog trošenja ugljikohidrata je važan da se održava normalno funkcionisanje štitnjače. Drugi način da se ubrza bazalni metabolizam je da se kreira veća mišićna masa.

 

Skladištenje energije

Bilo da koristimo više energije nego što unosimo, važno je da znamo kako to utiče na rezerve masti, mišića i glikogena. Veliki broj ljudi bi bio zadovoljan sa unošenjem i korištenjem više energije ukoliko bi te kalorije bile korištene za stvaranje mišića, a ne masti. Ono što ne želimo je, ako se koristi više energije nego što se unosi, da se dragocjena mišićna masa topi da nadoknadi energiju, a masti ostaju tamo gdje jesu. Hormoni su uključeni u način na koji je energija pohranjena u tijelu. Na primjer, testosteron i hormoni rasta osiguravaju pohranjivanje energije u mišićnu masu.

 

Glad i sitost

Hormoni utiču na osjećaj gladi i sitosti. Trenutna prehrambena industrija je veoma zainteresovana da proizvede osjećaj gladi kod ljudi, što uzrokuje češću kupovinu njihovih proizvoda. Šećeri, arome i pojačivaći okusa se dodaju u prehrambene proizvode da uznemire hormone koji utiču na naš osjećaj gladi, tj. sitosti. Veliki broj ljudi koji jede u skladu sa “hormon-faktorom” će jesti da zadovolji svoju glad i automatski će jesti manje. To čini ovu metodu jednostavnom za pratiti kada se uporedi sa klasičnim dijetama koje brane kalorije i zahtjevaju disciplinovanost koja će dovesti do frustracija i kompenzacijskog ponašanja. Naravno, postoje utjecaji na prehrambene navike koji izlaze iz okvira hormonskog faktora.

 

Zaključak

Održavanje idealne fizičke kompozicije je malo kompliciranije od samog zbrajanja dva i dva. Kalorije su važne, ali važnije je kako tijelo reaguje na njih. Ovo je zadatak hormona, na koje možemo uticati ako prilagodimo naš stil života prema “hormon-faktoru”.

Prevela: Ina Vučković

Dobre Kalorije
Right Menu Icon