Loading

Natapanje žitarica i mahunarki

Natapanje žitarica prije upotebe ima mnoge koristi po organizam.

Prije svega natapanjem se povećava sadržaj vitamina i minerala u žitaricama, dok se istovremeno olakšava njihovo varenje, dok se sa druge strane na taj način razbija fitinska kiselina koja se nalazi u spoljašnjem omotaču zrna i koja ometa apsorbciju željeza, kalcijuma, magnezijuma, bakra i cinka u crijevima.

 

Zbog toga se može desiti da konzumiranje nepravilno pripremljenih integralnih žitarica dovede do nedostatka minerala u organizmu.

Cijelo zrno žitarica sadrži također inhibitore enzima koji ometaju varenje. Mnoge osobe koje su alergične na žitarice mogu bolje da ih tolerišu kada se pripreme na navedeni način. U kiselom tijestu napravljenom od natapanog brašna je takođe smanjena količina antinutrijenata iz žitarica.

Kisela sredina dva puta povećava koristi od natapanja žitarica, jer pomaže u razbijanju antinutrijenata i olakšava njihovo varenje.

 

U koliko tečnosti treba natapati žitarice ?

Koristite istu količinu tečnosti koju biste koristili za pripremu žitarica. Na primer, ako 1 šolju integralne riže kuhate u 2 šolje vode onda i za natapanje koristite 2 šolje vode.  Žitarice ostavite da se natapaju najmanje 7 sati, dok natapanje u periodu od 12-24 sata daje najbolje rezultate. Duže natapanje nema učinka na razbijanje fitinske kiseline ili povećanje hranjljive vrednosti žitarica. Za većinu žitarica natapanje preko noći je sasvim dovoljno.

Vodu u kojoj ste natapali žitarice možete koristiti za kuhanje ili žitarice isprati i kuhati u svježoj vodi.

Koje su koristi od natapanja žitarica u kiseloj tečnosti?

Žitarice možete natapati u vodi kojoj ste dodali kiseline i to tako što će te na 1 šolju vode dodali 1-2 kašike jabukovog sirćeta, soka od limuna, jogurta, kefira, sirutke, mlaćenice i sl. Ukoliko vam se ne svidi ukus hrane spremljene sa ovako natapanim žitaricama, jednostavno poslije natapanja žitarice isperite i kuhajte u svježoj vodi, pa neće biti kiselije.

Istraživanja pokazuju da se fitati u pšenici, raži i ječmu smanjuju za 46-77 % kada se prilikom natapanja koristi samo voda, odnosno za 84-99 % kada se za natapanje koristi zakiseljena voda. Kiseli rastvor, takođe, sprečava i razvoj neprijatnih bakterija.

Natapanje brašna

Brašno takođe možete natapati. Koristite istu količinu vode koju zahtjeva recept plus kiselu tečnost i ostavite da odstoji 12-24 sata, pa napravite hljeb ili pecivo prema receptu, dodajući mu po potrebi još malo vode da bi se dobilo tijesto prave konzistencije.  Pecivo napravljeno sa natopljenim brašnom je posebno ukusno kada se pravi sa brašnom kome su prilikom natapanja dodati jogurt ili kiselo mlijeko.

U brašno koje natapate, da biste kasnije od njega pravili hljeb, možete pored vode da dodate eventualno i zahtjevanu količinu ulja, ali i ostale sastojke, njih dodajete neposredno pred pripremu hljeba.

Pecivo ili hljeb napravljen od ovako pripremljenog brašna je lakše svarljiv. Pritom mnogo bolje i ljepše naraste prilikom pripreme.

Integrala riža se, naravno, mnogo brže skuha na ovaj način i činjenica je da se mnogo lakše vari.

 

Izvor: Ko Dren

Dobre Kalorije
Right Menu Icon