Loading

Prirodni sokovi? Jesu li baš dobri u svakom slučaju?

Korištenje prirodnih sokova i “smoothia” (zapravo niti ne znam koji bi hrvatski naziv bio za ovaj napitak-frape??) je u posljednje desetljeće višestruko preporučivan u svrhu poboljšanja zdravlja. Kada govorim o prirodnim sokovima, tada mislim isključivo na one koje pripremamo od voća i povrća sami, u svojoj kuhinji. Komercijalni sokovi, ma bez obzira koliko se oni reklamirali kao prirodni, su vjerojatno vidjeli voća, kao i ja lubenicu u prosincu.
Zatrpani smo brojnim savjetima koje voće se “miksa” s kojim povrćem, što koristiti za ovu bolest, što za ovu tegobu i tako cijela “online industrija zdravlja” preplavljena samozvanim stručnjacima preporuča raznorazne kombinacije sokova/smoothie koji dižu iz mrtvih i liječe skoro sve zdravstvene tegobe.

Nemojte misliti da mi je cilj ovog članka umanjiti dobrobit čaše svježe pripremljenog soka, nikako, nipošto, i ja sama najviše volim započeti i završiti dan fino pripremljenim sokom iz mojeg centrifugalnog sokovnika (da, ti sokovnici su najbolji!). Poanta teksta je pojasniti neke “detalje” koji su samozvanim eksperitima promakli prilikom pisanja o čarobnim elekisirima koji liječe sve –itise.

U predhodnom periodu kontaktiralo me nekoliko osoba koje su se žalile da nakon korištenju svježe cijeđenih sokova zamijećuju probavne poteškoće, a neke su čak zamijetile prirast tjelesne težine. O.K, znamo da je svaka promijena prehrane vrsta “mini šoka” za organizam i da treba postojati proces prilagodbe, no dotične osobe su koristile sokove skoro petnaestak dana, ali i dalje su bili prisutni žgaravica, nadimanje, proljev i osjećaj nelagode u trbuhu i “crijevima”.
“Što radimo krivo”, “Slijedili smo upute prema tekstu/naputcima” najčešća su pitanja s kojima sam se susretala.

E, pa dragi moji, svaka medalja ima svoje lice i naličje, pa tako i ova priča s sokovima i smoothijima.

Pa da krenemo s “tips & trics”

1. Nemojte cijelu floru koju ste nabavili na obližnjem placu istresti u sokovnik/ blender!

-određeno povrće tipa kupus, brokula, prokula u sebi sadrže goitrogene suspstance koje se “inaktiviraju” kuhanjem, stoga sirove mogu naškoditi vašoj štitnjači (žao mi je sirovojelci, ovo je istina!)

2. Smanjite ili izbjegavajte korištenje FODMAP povrća/voća u sokovima/smoothiima

-određeno povrće kao što je mrkva, cikla, kupus, karfiol i sl. sadrže dosta šećera koji može, kod osjetljivih osoba, izazvati nadutost, osjećaj nelagode u “žličici” (epigastriju), posebice kod osoba s sindromom nadražajnog crijeva

3. Oprez s tropskim voćem!

-mango i ananas su voćke s izrazitim udjelom fruktoze (“voćnog šećera”) što kod učestalog korištenja može dovesti do pretilosti, a kod osoba s sklonošću ka hiperuricemiji i gihtu pogoršati simptome. Jeste li znali da kombinacija soka ananas/mango sadrži 8 žličica fruktoze!!
Ananas je izrazito zdravo voće, sadrži brojne antioksidanse, enzim bromelin i zbog toga se preporučuje konzumirati u “komadu”.

4. Ne zaboravite jesti povrće!

– Prirodni sokovi su izvrstan međuobrok, ali nikako ne zamjenjuju povrće koje koristimo kao dio balansiranog obroka. Neko povrće je najzdravije kuhano, npr. likopen iz rajčice se aktivira kuhanjem, kao i beta karoten iz mrkve, a goitrogene tvari iz kupusnjača se inaktiviraju. Isto tako cjelovito voće sadrži više valakana od onog procesuiranog blenderom/sokovnikom.
Istina je da ćete korištenjem svježih sokova osigurati određene vitamin/minerale i oligoelemente, ali to nikako ne smije biti izgovor za (ne)korištenje cjelovitog povrća.

5. Pripaziti na sadržaj oksalne kiseline

– sirovi špinat, lišće cikle i blitve sadrže dovoljne količine oksalne kiseline koja može iritirati probavni trakt, spriječiti apsorbciju željeza i kalcija a kod predisponiranih osoba izazvati stvaranje oksalnih bubrežnih kamenaca. Stoga, ukoliko se odlučite na povrtno/voćnu kombinaciju s ovim povrćem, neka to bude povremeno!

6.Previše masnoće u smoothiu

-obično, kod pripremanja smoothie se preporuča dodatak masnoće, bilo to oršasti plodovi, kokosovo mlijeko, sjemenke lana, avokado. No, kod određenih osoba može se po konzumiranju ovakvo pripremljenog smoothie javiti težina u epigastriju i nadutost što je posljedica “pretjerane” količine masnoće koja onemogućava pravilnu “razgradnju” voća.
Stoga, nemojte čitati naputke, proučite kombinacije i prilagodite smoothie sami sebi kako zdravi zeleni-kašasti smoothie ne bi postao noćna mora!

7. Kombinacije koje mogu izazvati tegobe kod preosjetljivih osoba

-najčešće se radi o kombinacijama banana s nekim kiselim voćem, kiwi, ananas i citrusna voća

8. Količina je bitna!

-ukoliko osjećate nelagodu po konzmiranju vašeg svježe pripremljenog soka, probajte ga razrijediti s vodom. Kasnije mijenjate omjere do onih koji odgovaraju vama

9. Tajming je također bitan

-najbolje je koristiti svježe voćne sokove između obroka, a nikako prije ili neposredno po konzumiranju obroka. Smoothiji neka postanu zdravi međuobrok ili zajutrak. Nema boljeg jutra od onog koji započne voćnim smoothiem i čašom sviježe pripremljenog soka.

Do čitanja…..odoh ja popit svoj sokić 🙂

Izvor: Nutrifito 

Leave a Reply