Loading

Sažetak tribine “Imunitet i ishrana”

Dana 21.12.2016. godine u sa početkom u 18:00  u CEI Nahla održana je tribina pod nazivom „Imunitet i ishrana“. Predavanje o uticaju ishrane na imunitet održala je dr. Safija Softić-Namas, voditeljica Nahlinog savjetovališta o zdravoj ishrani.

U produžetku možete pročitati sažetak tribine.

Imunološki sistem je organski sistem čija zadaća je zaštita organizma od štetnih uticaja. Pri tome on obavlja vrlo složene procese. Čak i kada se predstavi na vrlo jednostavan nači, on čini složen sistem relacija unutar samog sistema i sa drugim organskim sistemima i okolinom.

Po jednoj podjeli, imunitet se može podijeliti na aktivni i pasivni. Svaki od njih dijeli se na prirodni i vještački. Prirodi aktivni imunitet stiče se preležanom bolešću, a vještački aktivni se postiže vakcinacijom. Prirodni pasivni imunitet postiže se preko prvog majčinog mlijeka (kolostruma), a vještački pasivni ubrizgavanjem seruma.

Samim rođenjem (pa i ranije) dolazi do naseljavanja organizma bakterijama iz djetetove okoline. Uglavnom su to bakterije koje će u budućnosti činiti dio osnovne mikroflore te osobe, biće važan dio njegovog imuniteta. Do trećeg mjeseca obično je dijete zaštićeno majčinim imunitetom, a kasnije samo stvara vlastiti imunitet na uobičajene nametnike iz svoje okoline. Zato djeca mogu biti „bolešljiva“ do treće godine života, a to je vrijeme kada se stvara imunitet na spomenute nametnike.

Prirodni aktivni imunitet se gradi konaktom sa mikroorganizmima. Mi možemo pomoći imunitetu pri tome, ali je taj proces imunizacije vrlo bitan. Samo izbjegavanje kontakta sa normalnim nametnicima i pretjerana zaštita od istih može negativno djelovati na zdravlje. Pojednostavljeno rečeno, to imunitet ostavlja nezaposlenim i u tom slučaju se često dešava da imunološki sistem počne napadati vlastite ćelije, a i češći je nastank alergija.

Kako mi možemo pomoći imunitetu? Možemo pomoći na više načina: pravilnim liječenjem oboljenja, djelomičnim izlaganjem antigenima, pravilnom ishranom, fizičkom aktivnošći, izbjegavanjem stresa itd.

Kako pravilna ishrana pomaže imunitetu?

Pravilna ishrana je širok pojam. Jedno zdravo jelo ne čini pravilnu ishranu, kao što ni jedno loše jelo ne čini ishranu nepravilnom. Pravilna ishrana je način razmišljanja i ishrane, koja je izbalansirana, umjerena i raznolika. To je stil života. Kada se osoba takvog životnog stila razboli, puno je veća vjerovatnoća da će njen imunitet odreagovati na pravi način, nego kod osobe koja se nepravilno hrani i ima loš životni stil. Zato, kada se radi o imunitetu i nastanku bolesti, nemoguće je očekivati da će pomoći neki pripravak za imunitet, ako se osoba općenito loše hrani. Nema čarobnog napitka, niti instant rješenja! S druge stane, pripravci za imunitet, koje ćemo spomenuti u nastavku, mogu biti vrlo djelotvorni kod osoba koje općenito paze na ishranu i fizičku aktivnost.

 

imunitet

 

U praktičnom smislu, pravilna ishrana se bazira na ishrani u duginim bojama i sezonskoj lokalnoj ishrani. Osobe koje konzumiraju raznoliku hranu, u svim bojama, imaju veliku vjerovatnoću da će unijeti sve potrebne nutrijente. Isto tako, sezonska hrana koja se ubire sa svog podneblja je puna nutrijenata u svojoj sezoni, ukusnija je i ne zahtijeva veću termički obradu, tako da sadrži veliki broj potrebnih nutrijenata.

Određene namirnice imaju nešto jače djelovanje na imunitet nego druge, tako da ih je poželjno koristiti u sezoni češćih viroza, kao i u zagađenim područjima i u sezoni jačeg zagađenja. To su namirnice koje imaju antioksidativna, antibakterijska, antivirusna i antigljivična svojstva.

Često se takva hrana naziva superhranom (superfood). Tu se ubrajaju razne namirnice, od nekih lokalnih do egzotičnih: kakao, kurkuma, đumbir, ćurokot, hurme, med, chia sjemenke, acai i goji bobice, aronija, avokad, kokosovo ulje, masline, maca prah, konoplja i brojne druge. Međutim, ove supernamirnice ne mogu uraditi mnogo same za sebe, naročito za osobe koje se nezdravo hrane, pa se razbole. Ovo su namirnice koje djeluju kao superhrana onda kada se dodaju normalnoj ishrani, koja bi i inače trebala biti uglavnom zdrava.

Po našem mišljenju sva kvalitetna hrana se može i treba svrstati u superhranu, jer bez uravnotežene ishrane nema pravilne ishrane. To su: organska jaja, meso i mlijeko, riba i morski plodovi, mesni temeljci, lukovi, orašasti plodovi i puteri od orašastih plodova, voće, zeleno povrće (špinat, blitva, kelj, salate), kao i svo ostalo povrće, intgralne žitarice, hren itd.

Ono što posebno povoljno djeluje na imunitet su probiotici probavnog sistema. To su bakterije koje normalno žive u crijevima i koje su ključ imuniteta. Moderni način života i ishrane često nepovoljno djeluju na ove bakterije, a naročito često uzimanje antibiotika može da poremeti njihov rast. Zato je bitno uzimati hranu prirodno bogatu probioticima. Tu spadaju jogurt, kefir, pojedine vrste sireva, fermentirana zimnica – turšija  (kiseli kupus i drugo povrće), napitak od smreke itd. Također,bitno je uzimati i hranu bogatu vlaknima, jer su to prebiotici, odnosno hrana kojom se hrane probiotici i koja omogućuje povećanje njihovog broja.

Ono što bi također moglo pomoći imunitetu su: neke vrste čajeva, mješavine s medom (mljeveni lan, đumbir, kurkuma, ćurokot, cimet itd.), začini (đumbir, kurkuma, bijeli luk, svježi začini, cimet itd.), propolis i čista matična mliječ, probiotici, temeljci od organskog mesa itd. Treba obratiti pažnju i na nivo vitamina D, koji ima vrlo bitnu ulogu u imunitetu (pored svih ostalih vitamina i minerala), a čiji najbolji izvor je sunčeva svjetlost.

I na kraju, koliko god je bitno uzimati zdrave namirnice, bitno je izbaciti one loše, koje jako mogu naštetiti normalnom funkcionisanju imuniteta. Najbolje bi bilo procesiranu (prerađenu) hranu svesti na minimum, a konzumirati što više svježih sezonskih namirnica. Ono što treba izbaciti iz ishrane je: grikalice (čips, smoki, ribice), čokolade, sokovi, gazirana pića, pržena hrana, margarin, začinske mješavine poput vegete,  instant supe, fast-food, šećeri (u prekomijernoj količini) – skriveni šećeri, alkohol i pušenje.

 

imunitet

 

Dobre Kalorije
Right Menu Icon