Loading

Šta označava deklaracija na proizvodu

Nutricionisti savjetuju da se pripazi pri kupovini namirnica, budući da prosječan kupac nije toliko vješt da prepozna marketinške trikove kojima se služe proizvođači. Koje su to stvari na koje treba obratiti pažnju, Smart Fit otkriva detalje.

Pročitaj deklaraciju na pametan način: 

Na svakom artiklu na poleđini može se uočiti tabela sa tekstom, procentima i brojkama. To su:

  1. Kalorijska vrijednost. Energetska vrijednost proizvoda prikazana je u kcal ili kJ. Obratite pažnju da se uglavnom ta vrednost odnosi na 100 ml ili 100 grama ili na jednu porciju, a ne na cijelo pakovanje.
  1. Lista nutrijenata. Na ovom mjestu uglavnom stoji spisak masti, zasićenih masti, trans-masti, holesterola, soli, ugljenih hidrata, vlakana, šećera, proteina. I označava koji procenat ili gramaža/mililitraža se nalazi u 100 g/ml.
  1. Zvjezdica. Na nekim deklaracijama ispod tabele stoji objašnjenje da se upravo ta zvjezdica odnosi na preporučeni dnevni unos nutrijenata.

 

Primer: Kupovina čokolade i sira u pakovanju. Koja je razlika?

Jedna čokolada od 100 grama ima energetsku vrednost od oko 500-600 kalorija. Proteina skoro da nema, ali su ugljeni hidrati oko 50 g.

Na deklaraciji na siru stoji da u 100 grama ima 250 kalorija, a da su od toga 20 grama proteini i mliječna mast od  0-40g (u zavisnosti od vrste sira), a ugljeni hidrati su do 5 grama.

Dakle struktura namirnice nije ista. Jedan proizvod je bogat ugljenim hidratima, a drugi proteinima.

 

Preporučeni dnevni unos  zavisi od našeg izbora nutrijenata i namirnica tokom dana, a ne samo od deklaracije na proizvodu.

 

Kupujte pametno:

Natpisi koji vas mogu zbuniti pri kupovini:

  1. No sugar. Uglavnom su to proizvodi koji najviše goje, vjerovali ili ne. Sokovi i žvake su odličan primjer. Ovi proizvodi na deklaracijama sadrže druge sastojke koji su zamjena za šećere, uglavnom različite vrste zaslađivača pod nepoznatim i neprepoznatljivim nazivima za kupce.
  2. Diet. Ako na proizvodu stoji “diet”, slična je situacija kao sa „no sugar“. Ili je smanjen nivo šećera, ali to ne znači da i dalje ne obiluje nepotrebnom količinom ugljenih hidrata. Uglavnom se ovo odnosi na keks različitih vrsta.
  3. Integralno. Poznato je da je integralno brašno zdravije od bijelog, koje treba izbjegavati. Ali nisu svi proizvodi pripremljeni na zdrav način. Ovo se posebno odnosi na sve vrste integralnih pločica, jer s pripremaju sa dosta ulja i masti. Primetićete da dok jedete ove proizvode, prsti ostaju masni, a pakovanje je upilo sav višak masnoća. Naravno, postoje i proizvođači koji pripremaju ove proizvode sa malom količinom ulja. Primjetićete u deklaraciji.
  4. Različita imena za isti nutrijent. Ukoliko na deklaraciji ne stoji „so“ možete pronaći ovaj nutrijent pod drugim nazivima kao što su morska so, natrijum hlorid i mononatrijum glutamat, a dok se šećer skriva iza natpisa slad i monosaharid. Fruktoza, dekstroza ili stevija su takođe vrsta ugljenih hidrata samo je poreklo nutrijenta drugačije.

Smart Fit preporučuje da ne trebate biti opterećeni unosom kalorija i brojati svaku kaloriju u svom obroku, već pravilno raporediti unos namirnica. Nije isto pojesti čokoladu za večeru (500 kcal) ili komad mesa sa povrćem (500 kcal). Slažete se da ste unijeli istu energetsku vrednost, ali sa potpuno drugačijim nutrijentima? Vaše tijelo je ono čime ga hranite.

 

Dobre Kalorije
Right Menu Icon