Loading

Stalno jedete iste namirnice?

 

.. čak i ako su zdrave? Ima razloga i za i protiv, a evo šta misle nutricionisti i naučnici.

 

ZA

Ako su obroci koje redovno konzumirate bogati voćem, povrćem, kvalitetnim proteinima, integralnim žitaricama, zdravim mastima, to je odličan početak. Na Zapadu, većina ljudi ne konzumira dovoljno voća i povrća, pa je obrok koji sadrži voće i povrće, čak i ako se ponavlja svakodnevno, dobra opcija.
Napraviti dobro uravnotežen jelovnik, koji se ponavlja svakodnevno, takođe je dobar način da se pojednostavi planiranje i priprema obroka. Bolje je imati isplaniran zdrav obrok, čak i ako je isti kao i prethodnih dana, nego se zadovoljiti vrećicom čipsa ili odjuriti u pekaru kad ogladnimo.
I naučna istraživanja ukazuju da je jednolična, ali zdrava ishrana dobar način ishrane. Jedno istraživanje iz 2015. je, na primer, posmatralo kvalitet i raznovrsnost ishrane preko 5000 odraslih iz raznih društvenih slojeva. Veoma interesantno – ono je utvrdilo da je ishrana sa više raznovrsnosti bila povezana sa većim obimom struka, dok je kvalitetna ishrana bila povezana sa smanjenjem rizika od dijabetesa tip 2. Istraživači su zaključili da raznovrsnija ishrana nije obavezno i kvalitetnija i da ne vodi obavezno boljem metaboličkom zdravlju. Raznovrsna ishrana može da sadrži mnoge nezdrave namirnice, što može da ne bude dobro.

 

PROTIV

Sa druge strane, čak i ako su vaši svakodnevni obroci na papiru dobro uravnoteženi, još uvek postoji šansa da oni neće sadržati sve što vam je potrebno. Većina nutricionista ne bi preporučila svakodnevno ponavljanje istih namirnica i obroka. Njihovo je mišljenje da ne možemo dobiti sve nutrijente koji su nam potrebni ako jedemo iste stvari svakog dana i da je raznovrsnost suštinski važna za zdravu, uravnoteženu ishranu.
I većina naučnih istraživanja podržava ovo mišljenje. Razna proučavanja su utvrdila da postoje zdravstvene dobrobiti povezane sa raznovrsnijom ishranom. Jedno istraživanje iz 2015. je, na primer, proučilo ishranu preko 7000 odraslih (starijih od 20 godina). Zaključeno je da je veća raznovrsnost u ishrani bila povezana sa manjim rizikom od metaboličkog sindroma u odnosu na one koji su se hranili manje raznovrsno.

 

Zaključak

Iako je važno jesti raznovrsno, ipak je najvažnije šta jedete. Jedno veoma obimno istraživanje iz 2002. je posmatralo koliko je raznovrsnost zdravih i manje zdravih namirnica uticala na smrtnost na uzorku od skoro 60 000 žena. Ono je otkrilo da su one žene koje su se hranile zdravo konzumirajući veoma raznovrsno voće, povrće, integralne žitarice i niskomasne mliječne proizvode imale znatno manji mortalitet nego žene koje su u okviru svoje raznovrsne ishrane konzumirale manje pomenutih namirnica. To istraživanje je utvrdilo i da je rizik od smrti od srčanih oboljenja bio posebno nizak kod onih žena koje su jele veoma raznovrsne zdrave namirnice. Istraživači su zaključili: vjerovatno je bolje povećati broj zdravih namirnica u redovnoj ishrani, nego smanjiti broj nezdravih namirnica. Drugim riječima, raznovrsnija zdrava ishrana bolja je od manje raznovrsne, takođe zdrave ishrane.

 
Dobre Kalorije
Right Menu Icon