Loading

Štetnost povećane količine soli u ishrani

Pitanje: “Možete li mi reći nešto o štetnosti soli? Da li su mnoga upozorenja o štetnosti soli zaista opravdana?”

Odgovor: “Kuhinjska so je mineral, po hemijskom sastavu natrijum- hlorid, NaCl. Natrijum je glavni kation izvanćelijske tekućine u organizmu i njegova uloga  je održavanje bilansa tekućine. Neophodan je za kontrakciju mišića i prenošenje nervnih impulsa. Prema tome, neophodan je unos soli u organzam, ali u malim količinama, do 1500 mg. Međutim, ljudi svakodnevno unose puno više od ove količine. Istraživanja u Hrvatskoj su pokazala da je prosječni dnevni unos soli oko 9 gr. Glavni izvori natrijuma u ishrani su industrijske namirnice (77%), prirodni sadržaj natrijuma u namirnicama (12%), dosoljavanjem prilikom jela (7%) i prilikom pripreme jela (6%). Prema tome, ljudi najviše natrijuma unesu u procesuiranim namirnicama u kojima se natrijum nalazi u obliku monosodium glutamata, soda bikarbone (natrijum bikarbonat), praška za pecivo, dinatrijum fosfata, natrijum alginata, natrijum citrata, natrijum nitrita. Dokazano je da povećan unos soli prestavlja rizik za nastanak povišenog krvnog pritiska, kardiovaskularnih oboljenja, ali i karcinoma želuca i osteoporoze. Sva upozorenja o kojima ste čuli su potpuno opravdana i neophodno je unos soli smanjiti na minimum. Naročito treba obratiti pažnju na tzv. ”skrivenu so” u procesuiranim namirnicama. Okus za slano se stiče, tako da se od slanog može i odvići. Slana hrana je navika, a ne potreba. Stoga, smanjite unos soli još danas!!!

Odogovara: doktor zdravstvenih nauka, Arzija Pašalić

Dobre Kalorije
Right Menu Icon