Loading

Sve o vitaminima B skupine

B vitamini su ključni za više stotina različitih enzimskih reakcija u organizmu. Rezultati njihovog djelovanja su lijepa koža, kosa i nokti.

Kada u tijelu imamo dovoljno B vitamina, sretni smo i zadovoljni, dobro spavamo i imamo dovoljno energije.  Njihov nedostatak direktno utječe na zdravlje kardiovaskularnog sistema.
B vitamini (često možemo čuti i naziv B kompleks) su skupina sljedećih vitamina:

  • B1 – tiamin
  • B2 – riboflavin
  • B3 – niacin
  • B5 – pantotenska kiselina
  • B6 – piridoksin
  • B7 – biotin
  • B9 – folna kiselina
  • B12 – cijanokobalamin, kolin i inozitol.

Svaki od ovih vitamina igra važnu ulogu u organizmu, a u mnogim procesima sudjeluju zajedno.

Na primjer , tiamin, riboflavin, biotin i niacin zajedno sudjeluju u proizvodnji energije, dok piridoksin, cijanokobalamin i folna kiselina sudjeluju u pretvorbi homocisteina.

Vitamin B12 i folna kiselina sudjeluju u procesu razvoja tkiva.

Pojedini vitamini iz B skupine direktno utiču na zdravlje kardiovaskularnog sistema.

Istraživanja su pokazala da optimalna opskrbljenost ovim vitaminima, posebno folnom kiselinom i vitaminom B12, smanjuju razinu homocisteina u krvi za 30-60 posto, što znači da se smanjuje vjerojatnost od srčanog i moždanog udara.

Vitamini B skupine i trudnoća

Svaka buduća majka ima dvije želje – da joj trudnoća prođe bez problema i da dijete bude zdravo. Nažalost, zbog manjka folne kiseline kod trudnica u svijetu se godišnje rodi 300 000 djece s određenim stupnjem deformiteta. Manjak folne kiseline je i jedan od uzročnika spontanog pobačaja.

Optimalna razina, pa čak i dodatna suplementacija folnom kiselinom je naročito važna u prvim sedmicama trudnoće, jer je ona iznimno važna za razvoj fetusa.

 

Raspoloženje

Ova skupina vitamina je ključnai za dobro raspoloženje. Znate li da je čak 20 posto depresivnih stanja povezano s manjkom jednog ili više vitamina iz skupine B kompleksa? 

Vitamin B6 je iznimno važan za sintezu aminokiselina. Zanimljivo istraživanje nad dobrovoljnom grupom zatvorenika je napravljeno u SAD-u. Davana im je hrana koja ne sadrži vitamin B6 i već nakon sedmicu dana došlo je do promjene njihovog raspoloženja – postali su agresivniji ili depresivniji, nemotivirani, razdražljivi i umorni.

Za dobro raspoloženje, psihičko zdravlje i pamćenje, potrebni su i drugi vitamini iz B skupine – B12, B3 i B1.
Da bismo bili puni energije i spremni za rad, potrebno je hranu koju unosimo – ugljikohidrate i masti, pretvoriti u energiju. Ovaj proces se odvija na više razina uz pomoć određenih B vitamina.

 

Vitamin B1 je ključan u procesu pretvaranja ugljikohidrata u glukozu iz koje tijelo i mozak dobivaju energiju.  Vitamin B2 je nezamjenjiv u proizvodnji energije na staničnoj razini, kao i proizvodnji energije iz masti. Manjkom tog vitamina vaše tijelo ne može na učinkovit način iskorištavati energiju iz masnih stanica.
Kada čujete riječ anemija, vjerojatno prvo pomislite na manjak željeza.  Međtutim, nedostatak željeza nije jedini uzrok anemije. Možete imati sasvim dovoljno željeza u organizmu, ali ako imate ozbiljan manjak vitamina B12 ili folne kiseline, javlja se anemija sa svim svojim posljedicama – umorom,malaksalošću, lupanjem srca.

Koje namirnice sadrže vitamine skupine B?

Odlični izvori vitamina B su krompir, banane, čili papričice, tempeh i mahunarke.

B vitamini se nalaze i u žitaricama, ali samo u cjelovitim. Bijelo brašno ili obična bijela riža sadrže B vitamine u minimalnim količinama.

Odličan izvor B vitamina je i kvasac.

Folate nalazimo u zelenom lisnatom povrću, ali oni su osjetljivi na skladištenje i visoke temperature  pa se brzo uništavaju kuhanjem.

Jedan od dobrih izvora folata je lješnjak.

Zdrava crijevna flora također proizvodi određene B vitamine, naprimjer biotin.

B vitamini su topljivi u vodi što znači da se ne gomilaju u organizmu, već tijelo njihov višak lako izlučuje.  S obzirom na to, potrebne su vrlo velike količine B vitamina da dođe do predoziranja i eventualnih negativnih posljedica

Dobre Kalorije
Right Menu Icon